Nu de puţine ori, în serviciile de pediatrie se întâlnesc cazuri în care  copiii  reclamă diverse acuze şi care, în urma examinării clinice şi paraclinice, se constată că nu  au nici un suport organic clar, care ar putea explica simptomatologia. De multe ori ei sunt externaţi cu un diagnostic „umbrelă” : „tulburări neurovegetative la pubertate sau adolescenţă”, uneori cu indicaţia unui consult psihiatric.

Aceşti copii acuză de obicei: cefalee, fatigabilitate, dureri musculare, dureri abdominale sau tulburări de vedere. Toate aceste acuze sunt condiţionate psihogen (apar ca răspuns direct şi imediat  la  situaţii conflictuale, frustrante sau psihotraumatizante), au caracter atipic, depind de prezenţa anturajului (apar şi se desfăşoară numai în prezenţa altor persoane implicate afectiv) şi pot fi influenţate prin persuasiune sau prin atitudinea anturajului (pot fi amplificate, atenuate, modificate, făcute să dispară sau  reproduse  prin sugestie).

Cele mai frecvente manifestări somatoforme la copil sunt durerea abdominală recurentă  şi disfuncţia corzilor vocale.

            Disfuncţia corzilor vocale   se datorează spasmului corzilor vocale, care induce îngustarea glotei, determinând simptome care mimează astmul acut. În unele cazuri există chiar un istoric de astm dar în prezent, copilul nu are simptome nocturne, localizarea wheezing-ului este în toracele superior şi gât,  valorile  gazelor  sangvine sunt normale iar laringoscopic nu există nici o modificare care să explice comportamentul. Aceste manifestări sperie familia, care solicită numeroase consulturi de specialitate şi investigaţii,  unele chiar invadante, iar copilul, în ciuda tuturor eforturilor, continuă să prezinte „crize de sufocare”. Consultul psihiatric va evidenţia trauma şi mecanismul de întreţinere al simptomatologiei.

Durerea abdominală recurentă apare în jurul vârstei de 5-6 ani la copii şi poate fi diferenţiată de durerea organică prin confirmarea etiologiei psihogene, amplificarea psihogenă (reacţie exagerată la durere), beneficiul secundar (absenteism şcolar, hiperprotecţie parentală), răspunsul pozitiv la placebo sau la persuasiune, amplificarea în prezenţa anturajului.

În stabilirea diagnosticului pozitiv se vor efectua investigaţii pentru a elimina etiologia: toxică, infecţioasă, parazitară, inflamatorie, traumatică, tumorală a simptomelor digestive, senzitive şi neurologice (probe hematologice, urinare, digestive, EEG, CT, examen ORL şi oftalmologic).

Obiectivele terapeutice principale vizează psihotrauma ca factor etiologic principal. Astfel, în prim plan se află intervenţia psihoterapeutică individualizată, urmată de consilierea familiei pentru oferirea suportului afectiv.Tratamentul farmacologic cu doze mici de antidepresive sau anxiolitice va fi adaptat în funcţie de severitatea tulburărilor.

Dr Claudia Chivu

Psihiatru



Sunt caracterizate prin incapacitatea persistentă de a mânca adecvat şi de a adopta schemele obişnuite de hrănire, cu incapacitatea de a creşte în greutate ori cu scădere ponderală semnificativă în decurs de o lună. Aceste tulburări nu se datorează unei condiţii medicale generale care afectează capacitatea copilului de a mânca (de ex. fante palatine, reflux gastroesofagian, tulburare gastrointestinală) sau lipsei unei alimentaţii adecvate, debutul survenind înainte de vârsta de 6 ani.

Prematuritatea, greutatea mică la naştere, distresul alimentar în primele 6 luni de viaţă, relaţiile disfuncţionale între părinte şi copil, neglijarea, reprezintă factori care favorizează apariţia acestor tulburări. În mod surprinzător, aceste tulburări pot apărea şi la copiii cu familii hiperprotectoare, ale căror mame sunt extrem de anxioase, la cei cu mame primipare care nu intuiesc imediat gesturile necesare pentru a preîntâmpina nevoile copilului sau la cei cu mame evitante, detaşate. Studiile au arătat că aceşti copiii au mai multe tulburări de ataşament decât copiii sănătoşi de aceeaşi vârstă.

În criteriile de diagnostic din DSM 0-3 ani, feeding disorders sunt considerate tulburări de hrănire de cauză comportamentală şi apar clasificate astfel:

  • Tulburări de hrănire legate de reciprocitatea părinte-copil (2-6 luni)
  • Anorexia infantilă (6 luni-3 ani)
  • Mâncatul selectiv (aversiunea senzorială faţă de mâncare)
  • Tulburări de hrănire asociate cu afecţiuni medicale concomitente
  • Tulburări de hrănire posttraumatice

Tulburările de hrănire legate de reciprocitatea scăzută părinte-copil presupun existenţa unei relaţii de ataşament nesigur şi a lipsei de interacţiune între cei doi care conduce la aport alimentar inadecvat şi scădere ponderală. Copilul prezintă lipsa de responsivitate socială corespunzătoare vârstei , lipsa sau evitarea contactului vizual, lipsa zâmbetului social şi a reciprocităţii verbale. De asemenea, abilităţile motorii, dezvoltarea staturo-ponderală şi cognitivă sunt întârziate. Părintele este frecvent descris ca având depresie acută sau cronică şi/sau tulburări de personalitate, abuz de alcool sau droguri, fiind astfel lipsit de afecţiune în relaţia cu copilul şi incapabil să-i ofere cu regularitate hrana. Deseori, copilul primeşte biberonul pentru a se hrăni singur sau părintele uită să-I hrănească.

Tulburările de acest tip trebuie diferenţiate de afecţiunile organice care determină scădere ponderală.

Anorexia infantilă a fost iniţial definită ca o tulburare de separare, deoarece apare, de obicei, în primii 3 ani de viaţă, în timpul etapei developmentale de separare şi individualizare. Această tulburare este caracterizată prin refuzul alimentaţiei de către copil însoţit de conflicte intense în relaţia mamă-copil pe aspecte legate de autonomie, dependenţă şi control. Apare după ce copilul a deprins un orar regulat de masă şi a stabilit o relaţie de ataşament cu persoana principală de îngrijire, cel mai frecvent între 9 şi 18 luni de viaţă, în timpul tranziţiei la etapa de hrănire independentă.

Studiile au arătat că bebeluşii cu anorexie infantilă prezintă un temperament special caracterizat prin interes intens pentru joc şi interacţiune cu persoana de îngrijire, o bună dezvoltare cognitivă, dar dificultăţi în a se linişti pentru a mânca sau dormi. Cu cât conflictul mamă-copil în timpul mesei este mai intens cu atât greutatea copilului este mai mică. Dezvoltarea copilului pare normală, cu excepţia întârzierii în dezvoltarea motorie  secundară, în cazurile severe, malnutriţiei şi a întârzierii în dezvoltarea limbajului expresiv la unii copii care par să refuze să vorbească pe măsură ce refuză să mănânce.

Diagnosticul diferenţial va arăta că refuzul alimentaţiei nu se datorează unui eveniment traumatic cum ar fi inserarea de tuburi de hrănire endotraheale, vărsături sau durere secundare refluxului gastroesofagian sau alte boli somatice.

Mâncatul selectiv  (descris, recent ca neofobie alimentară)se caracterizează prin refuz persistent de a mânca anumite alimente cu gust, consistenţă şi/sau miros specific. Debutează în timpul diversificării alimentaţiei (de ex., copilul bea un anumit tip de lapte dar îl refuză pe altul; mănâncă morcovi dar refuză legumele verzi, mănâncă alimente crocante dar refuză mâncarea pasată) sau atunci când copilul începe să mănânce aşezat în scaun. După o reacţie aversivă iniţială, manifestată prin grimase şi scuiparea alimentelor, bebeluşii continuă să refuze acel aliment şi au reacţii exagerate dacă sunt forţaţi să-l mănânce. Unii copii generalizează refuzul şi în cazul altor alimente care au acelaşi aspect sau acelaşi miros ca şi alimentul refuzat iniţial. Alţii, refuză alimente noi iar în cazuri extreme copiii insistă ca un aliment să nu atingă alt aliment de pe farfurie dar mănâncă fără dificultate atunci când i se oferă alimentele preferate.

Refuzul alimentelor determină deficite nutriţionale (vitamine, zinc, fier şi poteine) şi/sau întârziere în dezvoltarea abilităţilor oral-motorii (mişcarea muschilor din cavitatea bucală, a buzelor, limbii şi maxilarului, incluzând suptul, muşcatul, mestecatul ) şi/sau conflicte familiale şi/sau anxietate socială la copil.

Toate aceste dificultăţi de  alimentaţie pot fi parte a unui tablou simptomatic mai vast şi se pot întâlni în tulburarea reactivă de ataşament, tulburarea de spectru autist, tulburarea de opoziţie, stări reactive depresive, întârziere mintală. În plus, dificultăţile precoce de hrănire au fost corelate cu tulburările de alimentaţie din adolescenţă şi de la adultul tânăr – anorexia şi bulimia nervoasă.

Dr Simona Druga

Psihiatru copii si adolescenti



TSA reprezinta tulburari de neurodezvoltare, care face parte, conform manualului de diagnostic DSM IV, din grupul tulburărilor pervazive de dezvoltare care cuprind : autismul infantil, tulburarea Asperger, tulburarea dezintegrativă a copilăriei, sindromul Rett şi tulburarile pervazive de dezvoltare nespecificate sau autismul atipic. Manifestările TSA pot fi observate înaintea vârstei de 3 ani şi implică afectarea abilităţilor de limbaj, comunicare şi relaţionare socială ale copilului. Totodată, copiii pot prezenta comportamente repetitive şi lipsa jocului imaginativ. De cele mai multe ori, părinţii observă, în jurul vârstei de 2-3 ani, atitudinea indiferentă a copilului care se poartă de parcă „nu aude” atunci cand este strigat, nu priveşte în ochi, nu se joacă cu alti copii, nu vorbeşte şi nici nu foloseşte gesturi pentru a-şi face cunoscute dorinţele, prezintă mişcări stereotipe (flutură mâinile, se învârt, se leagănă, ţopăie, merg pe vârfuri) şi pare interesat mai mult de anumite părţi ale jucăriilor decât de a iniţia un joc cu sens.

Primele semne ale tulburării devin evidente în jurul vârstei de 12 luni; la 18 luni, părinţii încep să se îngrijoreze şi solicită evaluarea din partea unui specialist în jurul vârstei de 2 ani.

Astfel, pentru identificarea cât mai precoce a TSA, au fost menţionate câteva semne, a căror prezenţă la un copil, constituie un semnal de alarmă şi instituie necesitatea pentru o evaluare globală a dezvoltării:

  • Până la 12 luni: nu gângureşte, nu arată şi nu utilizează gesturi pentru a-şi face cunoscute dorinţele
  • Până la 18 luni: nu pronunţă nici un cuvânt cu sens
  • Până la 24 luni: nu pronunţă propoziţii simple – 2 cuvinte – în mod spontan
  • Orice pierdere a abilităţilor de limbaj sau a celor de relaţionare socială, la orice vârstă
  • Lipsa privirii ochi în ochi
  • Lipsa exprimării bucuriei
  • Lipsa împărtăşirii plăcerii sau interesului
  • Lipsa de răspuns la propriul nume
  • Lipsa coordonării privirii, expresiei faciale, gesturilor cu sunetele
  • Mişcări şi posturi repetitive ale corpului
  • Mişcări repetitive cu obiectele

Pentru stabilirea diagnosticului nu există investigaţii de laborator specifice. Evaluarea comportamentelor şi a abilităţilor copilului pe baza unor scale de diagnostic standardizate, examinarea fizică, neurologică şi observaţia directă a copilului de către specialist sunt instrumentele principale ale unui diagnostic corect. Totuşi, pentru excluderea altor tulburări în al căror tablou clinic pot apărea simptome de tip autistic (ca, de exemplu, sindromul X fragil, tulburări genetice metabolice, tulburarea de dezvoltare a limbajului expresiv şi/sau receptiv, întârzierea mintală, tulburări senzoriale) se pot efectua: audiograma, teste de sânge şi urină pentru screening metabolic, teste genetice, EEG, CT, RMN.

Diagnosticul la o vârstă cât mai mică şi iniţierea precoce a unui tratament adecvat, bazat pe intervenţii educative timpurii, sunt punctele cheie ale intervenţiei în cazul unui copil cu TSA. Intervenţiile farmacologice şi cele nonfarmacologice, comportamentale, trebuie să fie complementare şi individualizate.

Dr Claudia Chivu

Psihiatru



Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenţie (ADHD), este o tulburare neuropsihiatrică relativ frecventă, ale cărei simptome devin observabile încă din perioada de preşcolar sau şcolar mic şi, care, netratată, poate genera o serie de comportamente disfuncţionale şi patternuri emoţionale cu impact negativ asupra performanţelor academice şi relaţiilor interpersonale la adolescent şi adult.

Tulburarea este mai frecventă la băieţi decât la fete, principalele manifestări clinice fiind reprezentate de inatenţie, hiperactivitate şi impulsivitate, observabile înaintea vârstei de 7 ani. Unii copii pot prezenta toate cele trei tipuri de simptome, în timp ce, la alţii, predomină fie neatenţia, fie hiperactivitatea şi impulsivitatea.

În cazul ADHD tipul predominant cu inatenţie, copilul are dificultăţi în a urmări instrucţiunile, nu-şi poate menţine atenţia asupra sarcinilor şcolare sau activităţilor de joc, pierde lucruri care-i sunt necesare pentru diverse activităţi, adesea pare că este cu mintea în altă parte şi că nu ascultă când i se vorbeşte direct, nu reuşeşte să acorde atenţia cuvenită detaliilor sau face greşeli din neatenţie, are adesea dificultăţi în organizarea sarcinilor şi activităţilor, este dezordonat, neglijent, uituc şi distractibil, trecând de la o activitate la alta, fără a reuşi să le finalizeze.

Copilul cu ADHD tipul predominant cu hiperactivitate si impulsivitate este într-o continuă mişcare, se foieşte permanent pe scaun, aleargă sau se caţără, acţionează ca şi când „ar fi în priză”, pare că acţionează înainte să gândească, este incapabil să se joace în linişte şi să-şi aştepte rândul în activităţile de grup, vorbeşte excesiv de mult şi întrerupe conversaţiile celorlalţi, răspunde la întrebări înainte ca acestea să fi fost formulate, la şcoală fiind incapabil să stea în banca liniştit sau să răspundă doar atunci când i se cere.

Multe dintre simptomele ADHD pot trece neobservate sau sunt pur şi simplu ignorate, până când copilul ajunge la şcoală, unde comportamentul său este etichetat de către învăţători ca diferit de al celorlalţi copii – „poate, dar nu vrea”.

Deşi manifestările clinice pot fi cu uşurinţă identificate de către majoritatea persoanelor din jurul acestor copii, diagnosticul ADHD este stabilit cu exactitate doar de medicul specialist psihiatru, în urma unei evaluări complexe, pe baza informaţiilor obţinute direct de la copil, părinţi şi educatori, respectând criterii bine structurate cuprinse în manualele de diagnostic DSM-IV si ICD-10 şi rezultatele testelor de diagnostic specifice pentru această tulburare.

Deoarece simptomele ADHD apar înainte de vârsta de 7 ani, diagnosticul precoce este deosebit de important, pentru a iniţia strategii de intervenţie menite să prevină accentuarea acestora şi evoluţia spre agresivitate, tulburare opoziţional sfidătoare sau de conduită. Hiperactivitatea şi incapacitatea de concentrare, pot genera probleme serioase odată cu intrarea în primul an de şcoală, când temele şi noile cerinţe de disciplină pot declanşa crize de furie, scăderea încrederii în sine, relaţii tensionate atât cu copiii de aceeaşi vârstă cât şi cu educatorii şi părinţii, scăderea performanţelor şcolare şi chiar dificultăţi de învăţare.

În funcţie de severitatea simptomelor şi de măsura în care acestea influenţează funcţionarea copilului în mediul familial, social şi şcolar, medicul poate decide administrarea de medicamente cu scopul îmbunătăţirii atenţiei şi diminuării gradului de hiperactivitate.

Pe lângă medicaţie, este mult mai importantă, însă, construirea suportului familial şi educaţional care să antreneze copilul într-un program de terapie comportamentală cu reguli clare şi măsuri psihologice care urmăresc dezvoltarea atenţiei şi a capacităţii de concentrare, reducerea comportamentului agresiv, dezvoltarea competenţelor sociale, creşterea încrederii în sine şi îmbunătăţirea performanţelor şcolare.

 

Dr Claudia Chivu

Medic Psihiatru



Terapia psihopedagogică se adreseaza acelor copii care se confrunta cu dificultati in achizitia abilitatilor instrumentale, avand ca rezultat insucces şcolar.



Cautarea unor explicatii mai bune pentru dificultatile oamenilor a dus la adoptarea ideii ca familille sunt sisteme de indivizi aflati in interactiune unii cu altii, idee ce sta la baza terapiei sistemice de familie si cuplu.



Sănătatea psihică pornește de la comunicare, ascultare și înțelegere. De cele mai multe ori, persoanele care ni se adreseaza si solicita un demers psihoterapeutic nu prezinta un diagnostic psihiatric ci doar anumite dificultati legate de viata personala



  • Evaluare psihiatrică în vederea stabilirii diagnosticului
  • Prescriere şi monitorizare a tratamentului medicamentos psihofarmacologic
  • Consilierea şi psihoeducaţia familiei şi copilului
  • Recomandari cu privire la interventia psihoterapeutica si abordarea educationala adaptate fiecarui caz

Specialistii Centrului nostru au experienta clinica in evaluarea, diagnosticul si tratamentul copiilor si adolescenţilor care prezinta manifestari de tipul:

 

  • TULBURĂRI PERVAZIVE DE DEZVOLTARE (tulburări de spectru autist)
  • TULBURĂRI SPECIFICE DE DEZVOLTARE (tulburări de limbaj, tulburări de învăţare)
  • TULBURĂRI EMOŢIONALE ŞI DE COMPORTAMENT ALE COPILULUI ŞI ADOLESCENTULUI:
  • Tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenţie (ADHD)
  • Tulburarea de opoziţie
  • Tulburarea reactivă de ataşament
  • Ticuri
  • Enurezis, encoprezis
  • Balbism
  • TULBURĂRI DE ALIMENTAŢIE (anorexie, bulimie, tulburări de hrănire în perioada de sugar şi copil mic)
  • TULBURĂRI ANXIOASE, FOBII, TULBURARE OBSESIV-COMPULSIVĂ
  • TULBURĂRI SOMATOFORME
  • TULBURĂRI DE DISPOZIŢIE/AFECTIVE (depresie, tulburare bipolară)
  • PSIHOZE
  • SITUAŢII DE CRIZĂ SPECIFICE ADOLESCENŢEI
  • TULBURĂRI LEGATE DE TRAUMĂ, ABUZ, ABANDON


Examinarea psihologica este diferita de la caz la caz, aducand date pretioase cu privire la nivelul intelectual si structurarea personalitatii copilului. Aceasta se realizeaza in functie de necesitatile si mai ales de posibilitatile copilului, folosind probe adecvate varstei si nivelului de dezvoltare:

  • evaluarea dezvoltarii neuropsihice prin folosirea de scale de dezvoltare neuropsihologica a copilului ofera date privind socializarea, comportamentul, limbajul, autonomia, dezvoltarea cognitiva, motricitatea.
  • detectarea tulburarilor de dezvoltare se face prin evaluarea nivelului de dezvoltare a fiecarei arii: socializare (relationarea cu grupul de varsta, modul in care indeplineste cerintele, solicita si impartaseste interesul sau placerea); limbaj (auz, intelegere, vocabular, exprimare); cognitiv; autonomie personala; motricitatea fina (coordonarea ochi-mana, manuire de obiecte mici) si grosiera (mers, sarit, miscare ampla).
  • evaluarea atentiei: concentrarea, stabilitatea, distributivitatea.
  • evaluarea memoriei vizuale si a memoriei auditive
  • evaluarea creativitatii copilului
  • capacitatea de analiza si sinteza si memorarea pe termen scurt;
  • evaluarea dispozitiei, prezenta sau absenta manifestarilor de depresie/anxietate/fluctuatii ale dispozitiei
  • evaluarea personalitatii fie prin metode proiective, fie prin chestionare si scale specifice
  • evaluarea dezvoltarii cognitive si evaluarea coeficientului de inteligenta


Atunci cand exista dificultati in intelegerea mesajelor/instructiunilor verbale, in fluenta, coerenta si cursivitatea vorbirii sau in pronuntia anumitor sunete sau cuvinte dar si atunci cand, copilul intampina dificultati la scola – isi insuseste greu abilitatile de scris-citit, calcul matematic