Autismul este o tulburare tot mai frecvent întâlnită în rândul copiilor. Atât pentru aceștia, cât și pentru familiile lor, lumea externă este o adevărată provocare. De cele mai multe ori, copiii diagnosticați cu autism se confruntă și cu diverse tulburări senzoriale, care le afectează și le încetinesc ritmul de dezvoltare. Adesea, părinții observă că micuțul refuză diverse alimente și devin furioși sau supărați pe proprii copii. Însă, un lucru important de reținut este faptul că acești copii pot avea o sensibilitate în ceea ce privește gustul, mirosul, textura alimentelor, motiv pentru care ei devin selectivi și acceptă doar două, trei alimente cu care sunt obișnuiți.

În aceste situații, procesul care dă cele mai bune rezultate și prin care putem să îi învățăm pe copii să accepte și alte alimente este desensibilizarea alimentară. Cu toate acestea, trebuie să ținem cont de faptul că este un proces minuțios care presupune parcurgerea mai multor pași și respectarea unui set de reguli, pași ce vor fi prezentați în continuare.

Prima întrebare pe care și-o pun parinții atunci când aleg să înceapă programul de desensibilizare alimentară este: ” Ce aliment îi dau copilului să mănânce?”

  1. În primul rând trebuie să analizăm care sunt alimentele pe care copilul le mănâncă și să vedem din ce categorie fac parte. Cu toții știm că pentru o dezvoltare fizică și psihică sănătoasă este necesar să consumăm alimente din fiecare grupă alimentară. Prin urmare, vom alege alimentul nou în funcție de acest criteriu.
  2. Este important să aveți un program bine structurat. Masa trebuie luată de fiecare dată în bucătărie alături de ceilalți membri ai familiei și fără prezența altor distractori precum: TV, tabletă, telefon, jucării.
  3. Pregătiți cantități mici din alimentul nou pe care doriți să-l mănânce copilul și o recompensă, un aliment care îi place foarte mult.
  4. Prezentați-i copilului ceea ce urmează să se întâmple și alimentul nou pe care va trebui să-l mănânce. Mâncați împreună cu copilul astfel încât acesta să vă imite. Copilul va primi alimentul recompensă, doar în cazul în care va gusta din alimentul nou.
  5. Atunci când copilul refuză alimentul nou introdus, nu-l forțați si nu-i vorbiți urât copilului. Acest lucru îl va face să devină mult mai reticent.
  6. Rămâneți optimist și perseverent. Nu vă descurajați dacă copilul refuză alimentul sau devine frustrat și protestează. Amintiți-vă că este prima zi și este normal să se întâmple acest lucru.
  7. Începeți procesul cu pași mici. În timpul mesei lăsați alimentul nou la vedere, îl puteți ruga pe copil mai întâi să atingă alimentul, apoi să îl miroasă, să ducă la gură, să îl atingă cu buzele, limba. Urmați acești pași cu multă răbdare până când reușiți să atingeți obiectivul dorit. Lăudați și felicitați copilul pentru fiecare reușită, acesta va deveni mai încrezător și mai curios în ceea ce privește alimentul nou.
  8. Pe măsură ce copilul acceptă alimentul nou, creșteți cantitatea și prezentați-i alimentul în diverse forme.
  9. Rămâneți la alimentul nou până când copilul generalizează forma în care este prezentat alimentul, modul de preparare, persoana în prezența căreia îl consumă.
  10. Procesul se consideră încheiat în momentul în care copilul mănăncă alimentul pe care anterior îl refuza. Doar în acest moment puteți alege un nou aliment pentru copil.

Procesul de desensibilizare alimentară se poate întinde pe o perioadă lungă de timp, de la câteva zile, la câteva luni. Aceasta înseamă multă răbdare și motivație. Adesea, părinții simt că nu fac față situațiilor și au tentința de a abandona, iar renunțarea la program duce la întărirea comportamentului indezirabil al copilului și refuzul vehement al acestuia de a încerca alimente noi. În aceste situații cel mai bine este să consultați un specialist care vă poate îndruma.

 

Nina Necula

Psihoterapeut



Tulburarea de Spectru Autist, tulburarea hiperkinetică cu deficit de atenție, tulburările comportamentale, precum și tulburările pervazive de dezvoltare sunt considerate a fi cele mai severe probleme psihiatrice în rândul copiilor. Potrivit DSM-IV (APA, 2000) TSA apare înainte de vârsta de trei ani și implică prezența unor deficite sau comportamente disfuncționale atât la nivel cognitiv și de limbaj, cât și la nivel de autoservire, motricitate și socializare. În ceea ce privește recuperea, copiii diagnosticați cu TSA au nevoie de un program constant și bine structurat care trebuie urmat zi de zi. Este vorba despre un proces de lungă durată, uneori care se desfășoară chiar și pe parcursul întregii vieți, obiectivele principale fiind dobândirea unui număr cât mai mare de comportamente funcționale, cât și achizițiile la nivel cognitiv.

Dar ce ne facem atunci când râmânem în casă pentru o perioadă lungă de timp și copilul refuză să facă aceleași activități cu care este obișnuit?

Perioada de izolare poate fi o provocare atât pentru adultul care urmărește respectarea programului de intervenție al copilului, cât și pentru copilul care are nevoie de noi activități care să-i capteze interesul. Este necesar ca adultul să găsească o serie de activități plăcute prin care copilul să fie stimulat. Ne putem aminti de copilarie și de bucuria jocurile cu care am crescut. Ii putem învăța și pe copii cele mai distractive jocuri învățate de la bunici, pe care copiii din prezent nu le cunosc și nu le învață nici la gradiniță, nici la școală.

Șotronul, jocul de-a v-ați ascunselea, baba oarba sunt câteva dintre jocurile copilariei ce pot fi jucate în casă împreună cu copiii. Aceste jocuri vor fi distractive pentru copii, dar în același timp pot stimula capacitatea de concentrare, orientarea în spațiu, respectarea regulilor și toleranța la frustrare.

Gimnastica este o altă activitate benefică atât pentru adulți, cât și pentru copii. În cadrul acestei activități putem lucra programele de imitație grosieră și astfel este stimulată capacitatea de concentrare și atenție a copilului, întrucât acesta trebuie să urmăreasca mișcarile și indicațiile adultului. Această activitate va fi mult mai distractivă pentru copilul cu TSA, pe măsură ce sunt implicați toți membrii familiei: mama, tata, frații, surorile. Copilul va fi interesat să participe și să realizeze exercițiile. Este important ca mișcările și instrucțiile să fie realizate într-o manieră simplă și pe înțelesul tuturor, astfel încât să nu apară frustrarea și activitatea să rămână una plăcută și de interes pentru toți participanții.

Activitățile senzoriale sunt printre cele mai preferate de către copii. Gătitul este o activitate ce le trezește interesul, mai ales în condițiile în care aceștia nu au acces de prea multe ori la astfel de activități. În perioada de izolare când copilul nu mai este interesat de jucării și lecții, îl puteți implica în activitățile din bucătarie: spălatul fructelor, aranjatul tacâmurilor, prepararea de prăjituri/dulciuri, mutarea macaroanelor, a boabelor de fasole, de orez dintr-un castron în altul. În cadrul acestor activități copilul poate să atingă diverse texturi, să miroase esențe, să guste din ingrediente, toate acestea având un rol benefic în dezvoltarea creativității și a motricității fine, dar și în dezvoltarea sistemului nervos al copilului.

În cazul copiilor verbali putem alege jocuri care implică narare, povestire, descriere de imagini, idei, emoții, toate pentru dezvoltarea limbajului expresiv. Alegeți împreună cu copilul o poveste preferată, apoi decupati personajele din poveste sau chiar vă puteți deghiza, fiecare membru al familiei alegându-și un personaj. Prin intermediul unui rol jucat copilul dezvoltă limbajul, atenția, empatia față de celelalte persoane, învață să pună întrebări și să comunice funcțional.

Alte jocuri ce pot fi făcute în casă:

”Ghicește obiectul” – puneți mai multe obiecte într-o cutie, legați copilul la ochi cu o eșarfa și rugați-l să pipăie un obiect câteva secunde până ghicește obiectul.

”Cautătorul de comori” – ascundeți în casă diverse obiecte, apoi rugați copilul să le găsească. Pentru un grad mai mare de dificultate este suficient doar să descrieți obiectul pe care trebuie să-l găsească, fără să-l numiți. Recompensați copilul pentru fiecare obiect găsit.

”Poștasul” – confecționați împreună cu copilul o geantă de poștaș, apoi faceți scrisori, felicitări, mesaje pentru membrii familiei sau rude pe care copilul trebuie să le distribuie.

”Ghicește la ce mă gândesc” – alegeți obiecte, animale, vehicule pe care să le descrieți. Dacă copilul nu reușește să ghicească îi puteți oferi mai multe sugestii.

Toate aceste activități menționate pot fi realizate cu copii de toate vârstele. Cu toate acestea, trebuie să avem în vedere nivelul de dezvoltare al fiecărui copil, dar și gradul de dificultate al activității. Este foarte important ca aceste jocuri să fie adaptate, astfel încât să menținem interesul copilului.

Nina Necula

Psiholog clinician

Psihoterapeut


thumbnail.jpg

Vara asta te distrezi, inveti si iti faci prieteni noi, alaturi de specialistii de la MindTherapy Center. Suntem o echipa de psihologi, psihopedagogi, psihoterapeuti cu experienta in invatare prin intermediul jocului dornici sa impartasim cu voi, noi si vechi modalitati de a face fata provocarilor de zi cu zi in ceea ce inseamna cerintele specifice varstei voastre.

Scoala de vara se adreseaza copiilor intre 3-10 ani (grupe 3-6 si 7-10 ani) si se va desfasura in perioada 1 iunie – 30 august 2019 la sediul MindTherapy Center, din str. Semicercului, nr.1.

Programul scolii va fi de luni pana vineri, intre orele 9-13.

Pret:   250 lei/ saptamana

900 lei/ abonament lunar

  • Pretul include gustarea, atelierele  tematice

 

Program orientativ al unei zile:

9.00-10.00   primirea copiilor, inviorarea de dimineata, jocuri de identificare a emotiilor  “cum ma simt azi?”

10.00– 10.30   gustare (invatam sa pregatim impreuna ceai, limonada, sandwich)

10.30– 11.00   poveste terapeutica

11.00– 13.00   activitati specifice saptamanii in curs

 

Inscrierile se fac la:   0770-334.261; office@mindtherapycenter.ro   in limita locurilor  disponibile.

 

Săptămȃna cunoaşterii (1-5 iulie): scopul principal al jocurilor (planificate pentru prima saptamana) este facilitarea autocunoaşterii realizată în grupul de copii, stabilirea primului contact şi apropierea între participanţi. Prin intermediul activităţilor propuse urmarim dezvoltarea abilităţilor de interacţiune socială pozitivă şi invatam cum sa initiem si sa mentinem o relatie de prietenie, cum ne alegem prietenii.

 

Săptămȃna curiozităţii (8-12 iulie): copiii îşi exprimă curiozitatea în diferite moduri. Atunci când doresc să exploreze ceva nou, îşi folosesc toate simţurile pentru a observa ceea ce prezintă un mare interes pentru ei. Prin activitatile propuse vom gasi raspusuri la întrebări legate de diverse fenomene sau actiuni din mediu („Ce este?“, „Ce înseamnă?“, „De ce se intampla?, “Cum se face?, Cum functioneaza? De ce?“) prin jocuri care să le satisfacă curiozităţile.

 

Săptămȃna experimentelor (15-19 iulie)  alaturi de copii, vom experimenta  o serie de trucuri inspirate din fizica distractiva si chimia magica!

 

Săptămȃna senzorială (22-26 iulie) dezvoltarea senzoriala stimuleaza dezvoltarea copilului in plan cognitiv, social si emotional. M. Montessori consideră că simțurile noastre sunt niște “porți deschise spre lume”, iar materialele senzoriale sunt cheile date copilului pentru a le deschide.

 

Săptămȃna exploratorilor (29 iulie – 2 august) activitati recreative in natura, jocuri de invatare adaptate varstei, invatam sa ne orientam cu ajutorul hartilor, sa exporam colturi uitate ale Bucurestiului.

 

Săptămȃna creativităţii (5 – 9 august) ne familiarizam cu instrumentele de lucru, invatam sa dam alta intrebuintare materialelor reciclabile, ne confectionam jucarii, realizam obiecte decorative

 

Săptămȃna gastronomiei (12 –   16 august) descoperim impreuna beneficiile unei alimentatii sanatoase, invatam sa gatim si sa functionam ca o echipa in bucatarie

 

Săptămȃna povestilor (19 – 23 august) punem in scena povestile preferate, confectionam personaje de poveste, inventam propria poveste

 

Săptămȃna prieteniei  (26 – 30 august) realizam un afis al prieteniei, discutam despre experientele traite impreuna, punem in scena situatii cu diverse emotii, facem planuri pentru final de vacanta.

 

Va asteptam cu drag!



Particularităţile neurodezvoltării la copil influenţează şi modifică aspectul clinic al manifestărilor depresive la acest grup de vârstă. De aceea, cel mai important lucru în cazul depresiei la copil şi adolescent este reprezentat de corelarea simptomatologiei cu vârsta copilului. Acest aspect relevă diferenţe în diagnosticarea corecta a  tulburării, în special la copiii mici.

La copilul mic depresia poate lua forma agitaţiei sau apatiei, iritabilităţii sau refuzului alimentaţiei, deseori acest comportament fiind interpretat de către părinţi sau educatori drept opoziţionism sau răsfăţ. Copilul plânge şi ţipă cu uşurinţă, stagnează în greutate, are uneori dureri abdominale, diaree, vărsături, enurezis sau encoprezis, pare nemulţumit, în nesiguranţă şi nefericit, râde şi zâmbeste rareori. Adesea jocul este distructiv, „aruncă tot”, rupe sau sparge şi obiecte care nu-i aparţin. Anamneza relevă neglijare afectivă, lipsa unor îngrijiri adecvate sau abuz (fizic ,psihic sau sexual).

Statusul depresiv la şcolar este caracterizat prin tulburări vegetative însoţite de anxietate, scăderea capacităţii de concentrare a atenţiei, copilul pare „fără chef”, iritabil, fără chef de joacă, preferă să stea singur, îi repede pe ceilalţi dacă îl deranjează, „se retrage într-un colţ”,”plânge neputincios” sau dimpotrivă devine violent „tipă, loveşte sau vorbeşte urât”, scad performanţele şcolare şi poate apărea refuzul şcolar. Tentativele de suicid sunt foarte rare la această vârstă deşi, întrebaţi fiind, afirmă „că vor să moară”.

Copiii nu folosesc termenul de trist sau deprimat ci, atunci când sunt întrebaţi despre interesul pentru activităţile zilnice care le făceau plăcere înainte, ei afirmă:că „nu au chef”, că „se plictisesc” sau că nu le mai place ce făceau;

Anxietatea poate însoţi frecvent manifestările depresiei la copil, aşa cum şi depresia este prezentă în criteriile tulburării anxioase.

La copiii mari şi adolescenţi depresia îmbracă forme similare cu cea de la adulţi, deoarece aceştia pot recunoaşte şi înţelege că sunt depresivi, acuzele frevente fiind: modificarea somnului, a apetitului, creştere sau scădere în greutate, scăderea gradului de implicare în activităţi sociale, familiale, recreative, dispoziţie tristă, capacitate scăzuta de concentrare, gânduri sau acţiuni legate de moarte. Ideile suicidare sunt adesea prezente, precum şi tentativele de suicid.

Depresia poate avea consecinţe grave asupra funcţionării sociale, familiale şi academice a copilului. De aceea, recunoaşterea şi intervenţia precoce sunt esenţiale.

Abordarea terapeutică a depresiei la copil include tratament psihofarmacologic, psihoterapie şi consilierea familiei, îndrumare pentru prevenirea recăderilor.

Dr Claudia Chivu

Psihiatru



Educația sexuală începe de la vârste mici, în familie, iar atitudinea copiilor și adolescenților față de sexualitate depinde atât de momentul cât și de modul în care părinții aleg să împărtășească cu copilul informații despre acest subiect.  Copiii care primesc încă de mici mesaje corecte legate de sexualitate vor avea o dezvoltare psihosexuală echilibrată și vor fi mai puțin expuși riscului de abuz sau alte incidente cu conotație sexuală.

Până la 2-3 ani, părinții îi pot învăța pe copii denumirea corectă a zonelor genitale, într-un mod cât mai firesc, la fel cum le sunt prezentate și celelalte părți ale corpului, fără a renunța la denumirile de ”alint” (”păsărică, cocoșel etc.”).

După vârsta de 3 ani, odată cu integrarea în colectivitate, copiii ajung să devină conștienți de diferențele dintre sexe, remarcă diverse cuvinte cu conotație sexuală, sunt mai expuși la diverse imagini sau mesaje din media și apare, în mod firesc, curiozitatea. Întrebările ajung să fie uneori stânjenitoare pentru părinți și adresate în cele mai nepotrivite momente.

Este important ca părintele să reacționeze la fel de spontan, oferind copilului răspunsuri adecvate capacității sale de înțelegere, fără să certe sau să pedepsească  copilul, sa-i interzică să abordeze subiectul sau să se arate îngrozit/rușinat. Copilul nu este interesat de activitatea sexuală în sine ci mai degrabă, de ex. de locul de  unde vin copiii, de diferențele anatomice dintre sexe, aceasta fiind o curiozitate superficială (pur și simplu, perioada lui ”de ce?”).

Copilul poate fi ajutat să își însușească un limbaj adecvat și o atitudine sănătoasă legată de intimitate sau atingere (atingeri potrivite vs nepotrivite). Atunci când părintele va considera nepotrivite anumite gesturi sau atitudini pe care copilul le manifestă în public poate oferi explicații: ”există anumite locuri unde putem să ne dezbrăcăm sau să ne atingem părțile intime – la toaletă, în camera ta”, ”numai în prezența persoanelor foarte apropiate ne putem expune și doar atunci când ne simțim confortabil”.

Părintele poate face baie cu copilul sau în prezența acestuia până la vârsta la care apare pudoarea (6-12 ani) – copilul se va arăta deranjat dacă părintele intră peste el în baie, se va rușina atunci când este expus la nuditate sau când se fac anumite remarci despre sexualitate).

După vârsta de 8 ani i se pot oferi copilului informații mai amănunțite legate de dezvoltarea sexuală, pubertate, menstruație, masturbare, relații sexuale, viol, contracepție, dragoste. Există multe materiale pe care părinții le pot accesa pentru a facilita acest proces și pentru a-i ajuta pe copii să treacă în mod  sănătos prin toate etapele de transformare și maturizare psihosexuală.

Dr. Simona Drugă

Medic psihiatru copii și adolescenți



Anxietatea reprezintă cea mai frecventă şi mai comună manifestare întâlnită la copil şi adolescent. Principalele tipuri de tulburări anxioase descrise la copil şi adolescent sunt:

  • Anxietatea de separare

Teama de separare este o reacţie normală în dezvoltarea copilului, în perioada de formare a relaţiei de ataşament. Spre deosebire de teamă, anxietatea de separare se manifestă prin reacţii emoţionale intense şi persistente, care apar la separarea de casă sau de persoanele de ataşament, după vârsta de 10-18 luni. Copilul prezintă frica iraţională că va fi părăsit de părinţi sau că acestora li se va întâmpla ceva grav,  îngrijorare şi nelinişte când anticipează despărţirea, protestează prin plânsete, se separă cu dificultate de persoanele de ataşament, refuză să meargă la şcoală/grădi, să plece de acasă neînsoţit sau să fie lăsat singur în locuri nefamiliare sau cu persoane străine; poate prezenta tulburări de somn şi, de multe ori, ajunge să refuze să doarmă singur în camera lui (unii copii se trezesc în cursul nopţii plângând sau merg în dormitorul părinţilor pentru a dormi alături de aceştia). Adesea, apar şi acuze somatice diverse, uneori severe: de la cefalee, dureri abdominale, până la febră, vărsături şi scaune diareice şi simptome neurovegetative (transpiraţie, eritem facial, paloare). Deşi apare la toate vârstele, AS este mai frecventă la preşcolari şi şcolari.

  • Tulburarea de anxietate generalizată

Copiii şi adolescenţii care prezintă această tulburare par a fi tot timpul îngrijoraţi, neliniştiţi, îşi fac nenumărate griji cu şi fără motiv, faţă de majoritatea domeniilor vieţii de zi cu zi. Sunt foarte preocupaţi de performanţele şcolare sau de aspectul fizic, de felul în care sunt văzuţi de cei din jur, vor să aibă cele mai bune note şi cele mai bune performanţe şcolare şi devin extrem de neliniştiţi şi plini de temeri în ajunul unui eveniment şcolar sau de altă natură. Îngrijorările excesive determină dificultăţi de concentrare, iritabilitate, tulburări de somn (dificultăţi de adormire sau somn neliniştit şi neodihnitor).

  • Anxietatea socială

Reprezintă frica iraţională de situaţii sociale în care copilul se poate simţi jenat sau ruşinat atunci când este nevoit să interacţioneze cu alte persoane sau să performeze în faţa altor persoane. Copilul se simte stânjenit la gândul că va trebui să mănânce alături de alţi copii, să  vorbească, să scrie de faţă cu ceilalţi, să vorbească cu colegi sau persoane noi, să lucreze în grup. Adolescenţii evită să meargă la petreceri cu grupul de vârstă sau în tabere, să se întâlnească cu persoane de sex opus, să-şi exprime opinia în public, să vorbească la telefon şi, de cele mai multe ori se izolează, ajungând să dezvolte un tip de personalitate de tip evitant.

  • Tulburarea de panică

Atacul de panică este definit ca fiind o perioadă distinctă de frică intensă, fără obiect, care apare brusc şi se asociază cu simptome somatice: palpitaţii, transpiraţii, frisoane, parestezii, tremor, senzaţie de sufocare, durere sau disconfort precordial, vărsături, greaţă, senzaţie de ameţeală, dezechilibru, vertij sau leşin, senzaţie de moarte iminentă. De multe ori, la copii, această tulburare rămâne neidentificată deoarece copiii nu au capacitatea de a descrie simptomele sau trăirile.

  • Fobiile specifice

În comparaţie cu fricile, care sunt atât de fireşti în viaţa copilului, fobiile sunt „fricile patologice”. Reprezintă teama marcată şi persistentă, excesivă sau nejustificată, provocată de prezenţa sau anticiparea unui obiect sau situaţii specifice (de ex. zbor, înălţimi, animale, insecte, apă, administrarea unei injecţii, vederea sângelui).  Expunerea la stimulul fobic provoacă în mod aproape constant un răspuns anxios imediat care poate lua forma unui atac de panică sau se poate exprima  prin exclamaţii, accese de plâns, stupefacţie. Aceste frici, nu pot fi înlăturate, nu pot fi controlate voluntar, nu pot fi evitate, iar uneori spaima persistă mai mult timp, chiar după înlăturarea obiectului fobogen.

La copii, aceste „frici iraţionale” cel mai adesea se exprimă ca: teama de întuneric, teama de a fi singur, teama de înălţime, teama de injecţii, de durere, teama de spaţii închise, teama de mulţime, de oameni, teama de şcoală (fobie şcolară), teama de moarte.

  • Fobia şcolară

Este o formă specifică a fobiei copilului şi apare în primii ani de şcoală sau chiar după primele săptămâni de la începerea cursurilor. Copilul se trezeşte dimineaţa îngrijorat, neliniştit, palid, începe să acuze dureri abdominale, merge de mai multe ori la baie, uneori tremură şi transpiră, priveşte anxios în jur, tergiversează îmbrăcarea şi pregătitul ghiozdamului. În ciuda protestelor copilului şi a acuzelor sometice, de cele mai multe ori, familia nu cedează şi-l duce la şcoală. Acolo, şcolarul cel mic stă „ca pe ghimpi”, nu se simte bine, anxietatea creşte şi de cele mai multe ori se întoarce acasă.

Refuzul şcolar presupune un refuz motivat al copilului de a frecventa şcoala, dificultatea de a rămâne în clasa o zi întreagă sau dificultatea de a continua şcoala, asociată cu distres emoţional, în special anxietate şi depresie.

Prin urmare, refuzul şcolar este identificat la copiii care absentează de la şcoală cu desăvârşire şi/sau se duc iniţial la şcoală dar pleacă de la ore la un moment dat şi/sau merg la şcoală protestând, plângând sau expunând alte probleme de comportament şi/sau prezintă o suferinţă neobişnuită în timpul orelor de curs, care va conduce spre un absenteism viitor.

 

Simptomele asociate includ atac de panică, episoade de plâns, crize de furie, auto-agresivitate şi simptome somatice care sunt prezente dimineaţa şi care se ameliorează dacă copilului i se permite să stea acasă.

Consecinţele pe termen scurt includ performanţe şcolare scăzute, dificultăţi familiale şi de relaţionare cu ceilalaţi copiii. Un refuz şcolar prelungit şi sever interferă cu dezvoltarea socială, emoţionala şi academica şi poate fi asociat cu probleme de sănătate mintală la maturitate.

Scopul primar al abordării terapeutice este reprezentat de reîntoarcerea cât mai devreme posibil la şcoală. Începerea tratamentului în primele 10 luni de la apariţia refuzului scolar joacă un rol important în prevenţia agravării şi prelungirii simptomatologiei.

  • Tulburarea de stres posttraumatic

Copilul cu TSPT prezintă teama că un eveniment extrem de traumatizant pe care l-a trăit în trecut se poate repeta, având un disconfort puternic însoţit de tulburări neurovegetative când îşi aminteşte evenimentul psihotraumatizant. El poate retrăi evenimentul prin amintiri dureroase care-i revin în minte fie spontan, fie provocate de cei din jur sau de fragmente din viaţa cotidiană, ce-i pot reevoca trauma. Copilul poate repeta în joc scene pe care le-a trăit sau poate avea coşmaruri cu tema factorului traumatizant. Mult timp după traumatism, copilul are tulburări de somn (adoarme greu şi se trezeşte în cursul nopţii), poate prezenta frecvent stări de iritabilitate şi accese de furie nejustificate. Copilul tresare la cel mai mic zgomot, trăieşte într-o permanentă stare de alertă, îşi caută permanent părinţii, iar dacă este mai mic anxietatea ia forma anxietăţii de separare. TSPT produce o scădere a eficacităţii cognitive şi diminuează achiziţiile şcolare.

Tratamentul tulburărilor de anxietate la copil cuprinde combinarea tehnicilor de terapie cognitiv-comportamentală cu medicaţia anxiolitică (benzodiazepine) şi antidepresivă (triciclice, ISRS), terapie de grup, terapie de familie.

Dr. Simona Drugă

Psihiatru copii şi adolescenţi



 Acete tulburări, denumite anterior dislexii, disgrafii, discalculii, sunt observate în cursul acumulării cunostinţelor şcolare: scrisul, cititul, calculul matematic şi învăţarea regulilor gramaticale la copii care nu au dobândit niciodată aceste abilităţi sau le dobândesc cu mare dificultate, deşi beneficiază de instrucţia necesară şi de suportul familiei. Dificultăţile se pot manifesta numai în una dintre ariile de abilităţi menţionate sau le pot cuprinde pe toate.

Tulburarea specifică de învăţare a cititului

Este caracterizată prin deficit important al achiziţionării cititului, sub aşteptările vârstei cronologice şi gradului de inteligenţă a copilului, în absenţa unei tulburări senzoriale (vizuale, auditive), a unei tulburări emoţionale, a întârzierii mintale sau a unei cauze externe precum dezavantajele economice sau culturale sau instrucţiei necorespunzătoare. Copiii prezintă afectarea abilităţii de citire orală, de înţelegere a textului citit, de recunoaştere a cuvintelor citite şi de redare orală a textului. Aceşti copii pot prezenta în antecedente tulburări de limbaj şi  au, de obicei, un nivel  al inteligenţei situat între 75-85. De asemenea, pot fi prezente şi dificultăţi motorii de coordonare fină.

Presiunile familiei şi competiţia şcolară pot agrava deficitul şi pot duce la apariţia şi a altor manifestări, precum cele emoţionale sau de comportament iar asocierea unui alt deficit senzorial accentuează această tulburare.

Tulburarea specifică de învăţare a scrisului

Învăţarea scrisului de către copiii care suferă de această tulburare se face sub aşteptările vârstei cronologice şi nivelului lor de inteligenţă, fără să existe o cauză demonstrabilă la nivel senzorial (vizual, auditiv), o tulburare emoţională sau întârziere mintală şi nici dezavantaje economice, culturale sau o instrucţie inadecvată.

Copiii se exprimă în scris cu greşeli de exprimare, gramaticale, de punctuaţie şi de organizare a frazei, grafica este defectuoasă, cu litere prost desenate, greu lizibile, deformate, răsucite, inversate, uneori mixturi de litere mari şi mici, omisiuni de litere, ordonarea incorectă a literelor în cuvânt sau a cuvintelor în frază. Folosirea verbelor şi a pronumelor este defectuoasă, sintaxa simplificată, compunerile lor sunt scurte, sărace în conţinut, fără introducere, cu sfârşit brusc, fără descrierea personajelor sau a acţiunii.

Evaluarea, la fel ca şi în cazul celorlalte tulburări de acest tip, se face prin aplicarea testelor standardizate de apreciere a acurateţii scrisului (formularea corectă a propozitiilor şi frazelor) şi înţelegerii textului. Deficitul interferă semnificativ cu învăţarea celorlalte activităţi şcolare sau activităţi cotidiene care necesită scrisul corect sintatactic şi morfologic.

Tulburarea specifică de învăţare a calculului matematic

Copiii prezintă dificultăţi în achiziţionarea capacităţii de calcul matematic, în învăţarea denumirii numerelor, scrierea lor, înţelegerea conceptelor de adunare şi scădere, inacurateţea calculului, nevoie persistentă de ajutor suplimentar (numărat pe degete etc.), strategii de ajutor (grupare, adunare în loc de înmulţire, numărare etc.), învaţă cu greutate tabla înmulţirii. Capacitatea de calcul matematic, măsurată prin teste standard, este semnificativ mai mică în raport cu vârsta cronologică, gradul de inteligenţă şi educatia copilului.

Acest deficit nu este determinat de o cauză senzorială obiectivabilă (vizuală, auditivă), de o tulburare emoţională sau întârziere mintală şi nici de o cauză externă cum ar fi nivelul socioeconomic sau  instrucţia inadecvată şi interferă semnificativ cu performanţa şcolară sau activităţile cotidiene care necesită aptitudini matematice. Asocierea unui alt deficit senzorial accentuează tulburarea de învăţare a calculului matematic.

Pentru acest grup de tulburări, nu există tratament specific. Copiii pot beneficia de instrucţie individuală, sub îndrumarea familiei şi, în funcţie de dimensiunea deficitului, a unui psihopedagog, defectul dispărând în timp. Numai în formele severe, în care există şi tulburări senzoriale, copiii necesită orientare către şcolile speciale.

Dr Simona Druga

Psihiatru copii si adolescenti



Tulburarea specifică de dezvoltare a limbajului expresiv

Copiii cu această tulburare prezintă un vocabular redus în raport cu vârsta şi nivelul de dezvoltare, dificultăţi de comunicare prin intermediul cuvintelor, au o incapacitate de exprimare prin cuvinte care variază de la imposibilitatea  totală  de  pronunţie a unui cuvânt până la pronunţia de cuvinte sau sunete izolate, propoziţii scurte şi incomplete. Comunicarea non-verbală se situează la nivelul corespunzător vârstei şi, de asemenea, nu sunt prezente afectări neurologice.

Părinţii spun despre copilul lor că „ştie tot, înţelege tot, dar nu vorbeşte la fel de mult ca alţi copii de vârsta lui”. Puţini dintre aceşti copii au un nivel intelectual scăzut, ei prezintă doar un ritm mai lent de dobândire a abilităţilor de exprimare verbală pe fondul unui pattern normal de dezvoltare.

Adesea, aceşti copii pot prezenta şi alte tipuri de tulburări de învăţare: de achiziţie a scrisului şi cititului şi tulburări de dezvoltare a coordonării motorii dar acestea devin evidente, mai frecvent, odată cu intrarea în colectivitate.

Dacă nu se intervine în mod adecvat şi de la vârste cât mai mici pentru stimularea limbajului, copiii pot dezvolta ulterior şi alte tipuri de tulburări: tulburări de opoziţie, tulburări anxioase şi/sau depresive.

Tulburarea specifică de dezvoltare a limbajului receptiv

Forma izolată, numai de afectare a limbajului receptiv, există la un număr foarte mic de  copii deoarece, datorită incapacităţii de înţelegere a limbajului vorbit este afectată şi exprimarea verbală. Astfel, cel mai frecvent este formulat diagnosticul de tulburare mixtă de dezvoltare a  limbajului receptiv şi expresiv, cu specificaţia predominant receptiv (sau expresiv).

Copiii cu această tulburare prezintă un vocabular sărac, o capacitate scăzută de înţelegere a limbajului vorbit de către cei din jur, nu înţeleg sensul explicaţiilor sau al întrebărilor, nu înţeleg sensul cuvintelor, al prepoziţiilor (în, pe, sub), devin confuzi atunci când li se dau doar instrucţiuni verbale, neînsoţite de gesturi, au dificultăţi în a-şi însuşi sau a se raporta la noţiuni legate de spaţialitate sau temporalitate (momentele zilei, lunile anului, anotimpurile etc.).

Părinţii se plâng adesea că „pare că nu este atent la ceea ce-i spun, vorbeşte şi răspunde fără sens şi fără legătură cu ceea ce-l întreb, parcă vorbesc cu el pe altă limbă, dacă îi vorbesc când este cu spatele la mine, nu înţelege ce-i cer”. Frecvent, această incapacitate de înţelegere a cuvintelor este confundată cu lipsa de atenţie, cu opoziţionismul sau cu deficitul cognitiv deşi copiii au un nivel normal al inteligenţei şi al comunicării non-verbale.

 Tulburarea specifică de dezvoltare a vorbirii articulate (tulburare fonologică)

Copiii prezintă dificultăţi în pronunţia cuvintelor sau a unor anumite sunete, erori în producerea, utilizarea sau organizarea sunetelor, cum ar fi, substituiri ale unui sunet cu altul (utilizează sunetul „t” în loc de sunetul „k”, „l” în loc de „r”) sau omisiuni de sunete, cum ar fi consoanele finale.

Aceste dificultăţi fonologice nu se datorează unei tulburări neurologice sau senzoriale dovedite ci, mai degrabă, pot apărea prin mişcări inadecvate ale musculaturii articulatorii (poziţionarea incorectă a zonei velo-palatine, nazalizarea sunetului, prin contractura anormală a laringelui, în timpul pronunţiei).

Pentru toate aceste tulburări, se recomandă o evaluare complexă neuropsihiatrică şi psihologică, cunoaşterea mediului de viaţă al copilului şi a relaţiilor intrafamiliale pentru a se exclude eventuale cauze în care tulburarea de limbaj este doar un simptom (tulburări de spectru autist – de multe ori, întârzierea în dezvoltarea limbajului poate fi un semnal de alarmă care determină diagnosticul precoce de autism, tulburări din sfera ORL, afecţiuni neurologice). Tratamentul eficient combină terapia logopedică cu tratamentul neurotrofic pentru  stimularea abilităţilor de limbaj (în cazul întârzierii în dezvoltarea limbajului expresiv şi/sau receptiv) şi cu consilierea familiei, a cărei implicare în procesul terapeutic, constituie elementul cheie pentru o evoluţie pozitivă.

Dr. Simona Drugă

Psihiatru copii şi adolescenţi



Nu de puţine ori, în serviciile de pediatrie se întâlnesc cazuri în care  copiii  reclamă diverse acuze şi care, în urma examinării clinice şi paraclinice, se constată că nu  au nici un suport organic clar, care ar putea explica simptomatologia. De multe ori ei sunt externaţi cu un diagnostic „umbrelă” : „tulburări neurovegetative la pubertate sau adolescenţă”, uneori cu indicaţia unui consult psihiatric.

Aceşti copii acuză de obicei: cefalee, fatigabilitate, dureri musculare, dureri abdominale sau tulburări de vedere. Toate aceste acuze sunt condiţionate psihogen (apar ca răspuns direct şi imediat  la  situaţii conflictuale, frustrante sau psihotraumatizante), au caracter atipic, depind de prezenţa anturajului (apar şi se desfăşoară numai în prezenţa altor persoane implicate afectiv) şi pot fi influenţate prin persuasiune sau prin atitudinea anturajului (pot fi amplificate, atenuate, modificate, făcute să dispară sau  reproduse  prin sugestie).

Cele mai frecvente manifestări somatoforme la copil sunt durerea abdominală recurentă  şi disfuncţia corzilor vocale.

            Disfuncţia corzilor vocale   se datorează spasmului corzilor vocale, care induce îngustarea glotei, determinând simptome care mimează astmul acut. În unele cazuri există chiar un istoric de astm dar în prezent, copilul nu are simptome nocturne, localizarea wheezing-ului este în toracele superior şi gât,  valorile  gazelor  sangvine sunt normale iar laringoscopic nu există nici o modificare care să explice comportamentul. Aceste manifestări sperie familia, care solicită numeroase consulturi de specialitate şi investigaţii,  unele chiar invadante, iar copilul, în ciuda tuturor eforturilor, continuă să prezinte „crize de sufocare”. Consultul psihiatric va evidenţia trauma şi mecanismul de întreţinere al simptomatologiei.

Durerea abdominală recurentă apare în jurul vârstei de 5-6 ani la copii şi poate fi diferenţiată de durerea organică prin confirmarea etiologiei psihogene, amplificarea psihogenă (reacţie exagerată la durere), beneficiul secundar (absenteism şcolar, hiperprotecţie parentală), răspunsul pozitiv la placebo sau la persuasiune, amplificarea în prezenţa anturajului.

În stabilirea diagnosticului pozitiv se vor efectua investigaţii pentru a elimina etiologia: toxică, infecţioasă, parazitară, inflamatorie, traumatică, tumorală a simptomelor digestive, senzitive şi neurologice (probe hematologice, urinare, digestive, EEG, CT, examen ORL şi oftalmologic).

Obiectivele terapeutice principale vizează psihotrauma ca factor etiologic principal. Astfel, în prim plan se află intervenţia psihoterapeutică individualizată, urmată de consilierea familiei pentru oferirea suportului afectiv.Tratamentul farmacologic cu doze mici de antidepresive sau anxiolitice va fi adaptat în funcţie de severitatea tulburărilor.

Dr Claudia Chivu

Psihiatru



Sunt caracterizate prin incapacitatea persistentă de a mânca adecvat şi de a adopta schemele obişnuite de hrănire, cu incapacitatea de a creşte în greutate ori cu scădere ponderală semnificativă în decurs de o lună. Aceste tulburări nu se datorează unei condiţii medicale generale care afectează capacitatea copilului de a mânca (de ex. fante palatine, reflux gastroesofagian, tulburare gastrointestinală) sau lipsei unei alimentaţii adecvate, debutul survenind înainte de vârsta de 6 ani.

Prematuritatea, greutatea mică la naştere, distresul alimentar în primele 6 luni de viaţă, relaţiile disfuncţionale între părinte şi copil, neglijarea, reprezintă factori care favorizează apariţia acestor tulburări. În mod surprinzător, aceste tulburări pot apărea şi la copiii cu familii hiperprotectoare, ale căror mame sunt extrem de anxioase, la cei cu mame primipare care nu intuiesc imediat gesturile necesare pentru a preîntâmpina nevoile copilului sau la cei cu mame evitante, detaşate. Studiile au arătat că aceşti copiii au mai multe tulburări de ataşament decât copiii sănătoşi de aceeaşi vârstă.

În criteriile de diagnostic din DSM 0-3 ani, feeding disorders sunt considerate tulburări de hrănire de cauză comportamentală şi apar clasificate astfel:

  • Tulburări de hrănire legate de reciprocitatea părinte-copil (2-6 luni)
  • Anorexia infantilă (6 luni-3 ani)
  • Mâncatul selectiv (aversiunea senzorială faţă de mâncare)
  • Tulburări de hrănire asociate cu afecţiuni medicale concomitente
  • Tulburări de hrănire posttraumatice

Tulburările de hrănire legate de reciprocitatea scăzută părinte-copil presupun existenţa unei relaţii de ataşament nesigur şi a lipsei de interacţiune între cei doi care conduce la aport alimentar inadecvat şi scădere ponderală. Copilul prezintă lipsa de responsivitate socială corespunzătoare vârstei , lipsa sau evitarea contactului vizual, lipsa zâmbetului social şi a reciprocităţii verbale. De asemenea, abilităţile motorii, dezvoltarea staturo-ponderală şi cognitivă sunt întârziate. Părintele este frecvent descris ca având depresie acută sau cronică şi/sau tulburări de personalitate, abuz de alcool sau droguri, fiind astfel lipsit de afecţiune în relaţia cu copilul şi incapabil să-i ofere cu regularitate hrana. Deseori, copilul primeşte biberonul pentru a se hrăni singur sau părintele uită să-I hrănească.

Tulburările de acest tip trebuie diferenţiate de afecţiunile organice care determină scădere ponderală.

Anorexia infantilă a fost iniţial definită ca o tulburare de separare, deoarece apare, de obicei, în primii 3 ani de viaţă, în timpul etapei developmentale de separare şi individualizare. Această tulburare este caracterizată prin refuzul alimentaţiei de către copil însoţit de conflicte intense în relaţia mamă-copil pe aspecte legate de autonomie, dependenţă şi control. Apare după ce copilul a deprins un orar regulat de masă şi a stabilit o relaţie de ataşament cu persoana principală de îngrijire, cel mai frecvent între 9 şi 18 luni de viaţă, în timpul tranziţiei la etapa de hrănire independentă.

Studiile au arătat că bebeluşii cu anorexie infantilă prezintă un temperament special caracterizat prin interes intens pentru joc şi interacţiune cu persoana de îngrijire, o bună dezvoltare cognitivă, dar dificultăţi în a se linişti pentru a mânca sau dormi. Cu cât conflictul mamă-copil în timpul mesei este mai intens cu atât greutatea copilului este mai mică. Dezvoltarea copilului pare normală, cu excepţia întârzierii în dezvoltarea motorie  secundară, în cazurile severe, malnutriţiei şi a întârzierii în dezvoltarea limbajului expresiv la unii copii care par să refuze să vorbească pe măsură ce refuză să mănânce.

Diagnosticul diferenţial va arăta că refuzul alimentaţiei nu se datorează unui eveniment traumatic cum ar fi inserarea de tuburi de hrănire endotraheale, vărsături sau durere secundare refluxului gastroesofagian sau alte boli somatice.

Mâncatul selectiv  (descris, recent ca neofobie alimentară)se caracterizează prin refuz persistent de a mânca anumite alimente cu gust, consistenţă şi/sau miros specific. Debutează în timpul diversificării alimentaţiei (de ex., copilul bea un anumit tip de lapte dar îl refuză pe altul; mănâncă morcovi dar refuză legumele verzi, mănâncă alimente crocante dar refuză mâncarea pasată) sau atunci când copilul începe să mănânce aşezat în scaun. După o reacţie aversivă iniţială, manifestată prin grimase şi scuiparea alimentelor, bebeluşii continuă să refuze acel aliment şi au reacţii exagerate dacă sunt forţaţi să-l mănânce. Unii copii generalizează refuzul şi în cazul altor alimente care au acelaşi aspect sau acelaşi miros ca şi alimentul refuzat iniţial. Alţii, refuză alimente noi iar în cazuri extreme copiii insistă ca un aliment să nu atingă alt aliment de pe farfurie dar mănâncă fără dificultate atunci când i se oferă alimentele preferate.

Refuzul alimentelor determină deficite nutriţionale (vitamine, zinc, fier şi poteine) şi/sau întârziere în dezvoltarea abilităţilor oral-motorii (mişcarea muschilor din cavitatea bucală, a buzelor, limbii şi maxilarului, incluzând suptul, muşcatul, mestecatul ) şi/sau conflicte familiale şi/sau anxietate socială la copil.

Toate aceste dificultăţi de  alimentaţie pot fi parte a unui tablou simptomatic mai vast şi se pot întâlni în tulburarea reactivă de ataşament, tulburarea de spectru autist, tulburarea de opoziţie, stări reactive depresive, întârziere mintală. În plus, dificultăţile precoce de hrănire au fost corelate cu tulburările de alimentaţie din adolescenţă şi de la adultul tânăr – anorexia şi bulimia nervoasă.

Dr Simona Druga

Psihiatru copii si adolescenti