Picky-Eating-e1394018467107.jpg

În primul rând, stabiliţi o rutină de servire a mesei: la ore fixe si intervale regulate, în fiecare zi la aceeași oră, de preferat 3 mese principale si 2 gustări. Este important ca în aceste momente să fie prezenți și membrii familiei alături de copil (nu doar copilul să fie hrănit de către un adult) astfel încât să-i poată privi şi imita pe ceilalţi.

La masă, copilul va sta pe scaunul lui, la masa din bucătărie/în spațiul dedicat servirii mesei, în absenţa distractorilor (TV, jucării) şi fără să îl mustraţi dacă mănâncă încet sau dacă face „murdărie”. Oferiţi-i copilului alimente care îi plac şi care pot fi luate cu lingura sau furculiţa, folosiţi un castonaş pentru a-l ajuta să ia hrana în lingură, puneţi porţii mici pe farfurie iar pentru început, direcţionaţi-i mâna.

Exprimaţi aprecieri verbale în timp ce mănâncă singur şi foloseşte lingura/furculiţa, ajutaţi-l să ia mâncarea cu tacâmurile şi lăudaţi-i succesul, menţinând o atitudine relaxată în timpul servirii mesei. Oferiţi-i mai multă atenţie atunci când mănâncă singur decât atunci când nu o face (de ex. lăudaţi orice încercare, oricât de  mică, de a mânca singur şi ignoraţi-l atunci când nu o face). Nu adresați aprecieri verbale pentru faptul că mestecă sau mănâncă tot – foamea este o nevoie fiziologică, nu un comportament pentru care avem nevoie de confirmare.

Dacă copilul așteaptă să fie hrănit deși are deprinderea de a se autoservi în timpul mesei îi puteţi transmite mesajul că „poate nu îţi este suficient de foame”, „când eşti pregătit, te pot ajuta” (tacâmurile vor sta în mânuţa lui şi dvs îi direcţionaţi mîna). La final, oferiţi-i feţe zâmbitoare sau diverse stickere cu personaje preferate ca recompensă pentru fiecare masă pe care a reușit să o finalizeze singur în întregime. Oferiți porţii mici din fiecare fel (ca să reuşească să termine singur şi să-l puteţi recompensa).

Evitaţi ameninţarea cu pedeapsa de orice fel şi, mai ales, cea în care „mama/tata se supără şi plânge” – este un mod ineficient de a-i transmite copilului consecinţa unui comportament şi, totodată, această formulare nu-l va ajuta să înţeleagă ce aşteptări aveţi de la el – consecinţele trebuie să fie naturale şi vizibile pentru copil (puteţi spune, mai degrabă: „mi-ar plăcea ca şi tu să poţi mânca singur ca să putem servi masa împreună/să pot mânca şi eu”).

Țineți cont de ritmul biologic de hrănire al copilului, de preferinţele lui şi de abilitatea de a se hrăni (nu toți copiii mănâncă la fel de mult, nu toți acceptă la fel de repede un nou aliment). Copiii mănâncă mai puţin atunci când părinţii sunt foarte insistenţi şi anxioşi şi acceptă mai greu alimentele noi atunci când sunt recompensaţi sau forţaţi să le mănânce.

 Pe lângă faptul că trebuie să ofere copilului o alimentaţie raţională, părintele trebuie să-i lase acestuia iniţiativa de a mânca şi să limiteze comportamentele negative din timpul meselor, permiţând, în acelaşi timp, copilului să decidă cât de mult mănâncă. 

Mediul structurat şi stabilirea de limite sunt esenţiale pentru acceptarea de către copil a alimentaţiei şi pentru învăţarea comportamentelor sociale asociate cu actul alimentaţiei.

 

Dr.Simona Drugă

Medic psihiatru copii și adolescenți


argue-640830.jpg

Această tulburare face parte din grupul tulburărilor comportamentale şi emoţionale cu debut în copilărie şi adolescenţă alături de ADHD şi tulburarea de conduită.

La vârste mici, tulburarea se manifestă prin crize de furie, incapacitatea de a respecta regulile, toleranţă scăzută la frustrare (plânge şi ţipă dacă nu i se face pe plac, dacă nu i se cumpără de doreşte), agresivitate (loveşte sau bate membrii familiei, trânteşte uşi, loveşte cu picioarele în mobilă). Copilul este “încăpăţânat, pare tot timpul nemulţumit şi gata de ceartă, “face numai ce vrea el”, dă vina pe ceilalţi pentru propriile greşeli, este respins de copiii de aceeaşi vârstă deoarece le strică jocurile sau jucăriile, îi impinge sau îi loveşte.

 

Particularităţi ale dezvoltării comportamentului social la copil

În jurul vârstei de 3-4 ani copilul începe să înţeleagă simpatia şi empatia, începe să dorească să placă şi să-i mulţumească pe ceilalţi. Totodată, începe să înţeleagă când a greşit el sau ceilalţi, învaţă că există consecinţe ale comportamentelor sale şi dobândeşte, cu timpul, capacitatea a-şi controla emoţiile în situaţii frustrante. Astfel, crizele de furie devin mai rare, copilul nu mai plânge „chiar din orice” şi începe să-şi exprime verbal emoţiile, devenind capabil să se conformeze normelor sociale corespunzătoare vârstei.

Aceste abilităţi şi deprinderi se dezvoltă treptat şi sunt influenţate de evenimentele zilnice din viaţa copilului. Uneori, o dificultate aparent nesemnificativă pentru adulţi poate provoca un regres emoţional al copilului, care se poate exprima prin modificări în comportamentul acestuia.

Modalitatea în care copilul învaţă să răspundă acestor situaţii depinde şi de trăsăturile înnăscute ale copilului dar şi de comportamentele învăţate în familie. Unii dintre copii se retrag, se izolează în faţa frustrării, alţii acuză, se ceartă, stârnind conflictul iar modalitatea în care adulţii reacţionează în faţa acestor manifestări le poate întări sau nu aceste comportamente ca şi modalitate ulterioară de răspuns la situaţii similare.

Când „ai crescut, eşti mare şi deja mergi la grădiniţă”, lumea socială se extinde, aşteptările celor mari încep să crească şi, totodată, în mod paradoxal, să se restrîngă la tipare impuse de „normele sociale”. „Bunul simţ comun”nu mai acceptă cu indulgenţă „năzdrăvăniile” care poate, altădată, stârneau râsul. Se aşteaptă de la copil să cunoască diferenţa între „bine” şi „rău”, între „ce-i aparţine lui” şi „ce aparţine altuia”. Generozitatea şi lipsa de egoism devin valori şi recompense, la fel şi posibilitatea de a uita şi a ierta greşelile celorlalţi.

Unii dintre copii au tendinţa de a-şi exprima emoţionalitatea mai mult decât alţii şi adesea intră în conflict cu ceilalţi. Această variantă a normalităţii poate totuşi, după o anumită perioadă, să producă disconfort atât copilului în cauză dar şi celorlalţi iar persistenţa acesteia poate determina ulterior serioase disfuncţii sociale.

Copiii cu manifestări de tip opoziţionist au dificultăţi în a respecta regulile, se înfurie uşor, îi enervează pe ceilalţi în mod constant, uneori intenţionat, îi învinovăţesc pe alţii pentru propriile greşeli şi ajung să intre, frecvent, în conflicte cu părinţii, cu adulţii de referinţă din afara familiei sau cu copiii de aceeaşi vârstă.

Comportamentele de opoziţie sunt, în anumite limite, normale – de ex., mulţi copii de 3 ani prezintă crize de furie intense care devin destul de rare în jurul vârstei de 4-5 ani (frecvenţa scade de la câteva crize zilnice la 1 maxim 2 pe săptămână sau chiar mai rar).

Putem spune chiar, că aceste comportamente, în perioada 3-5 ani, sunt considerate fireşti, făcând parte din „criza de opoziţie” fiziologică – perioada lui „Ba nu!”, „Eu singur”, „Aşa vreau eu”, „Nu!” sau „Nu vreau!”, însoţite de manifestări „severe” şi foarte greu de ignorat de către adulţi: bătut din picior, tăvălit pe jos, crize de furie cu ţipete, lovit, aruncat cu obiecte. Deşi extrem de supărătoare, este important ca adulţii să nu perceapă aceste crize ca pe un mijloc intenţionat, provocator, sfidător prin care copilul încearcă să-şi „atingă scopurile” ci, mai degrabă, ca pe o nevoie de descoperire, afirmare, exersare a propriilor abilităţi.

Există, însă, copii la care aceste probleme sunt mai intense şi mai persistente şi chiar se agravează în timp, transformându-se din obişnuita criză în tulburare de opoziţie care modifică profund relaţionarea cu ceilalţi şi creează tensiuni atât intra-familiale cât şi în colectivitate.

                Cum recunoaştem tulburarea de opoziţie?

Trăsăturile unui copil cu tulburare de opoziţie pot fi grupate astfel:

– Copilul prezintă dintotdeauna sau de la 3-4 ani:

  • crize de furie, uneori cu spasm al hohotului de plâns, care apare destul de frecvent;
  • un temperament „mai iute” care se înfurie sau se ceartă uşor;
  • incapacitatea de a respecta regulile, „un încăpăţânat de  mic/face numai ce vrea el”;
  • pare tot timpul nemulţumit şi „pus pe ceartă”, îi învinovăţeşte pe ceilalţi pentru greşelile lui;
  • este respins de ceilalţi copii pentru că le strică jocul sau nu respectă regulile jocului;
  • când mai creşte începe să simtă resentimentele celor din jur şi comportamentul ostil se agravează: începe să facă rău cu bună-ştiinţă, să-i lovească pe ceilalţi pe furiş sau să le distrugă caietele sau obiectele personale;
  • vrea să fie remarcat de educatori şi profesori şi ajunge să-i „pârască pe ceilalţi copii”, ceea ce îi atrage şi mai mult dezaprobarea celorlalţi;

– Copilul pare adesea a fi greu de controlat şi de dirijat. La vârsta de 4 ani nu respectă ora de somn sau de masă, „trebuie să-l chemi mereu pentru că nu vrea să vină când îi spui”. Refuză să mănânce şi are frecvente „crize de personalitate”. Tolerează cu greutate frustrarea – când este refuzat, adesea se înfurie şi plânge sau ţipă; părinţii spun adesea că refuză să-l ia la cumpărături, pentru că „dacă nu i se cumpără ce vrea, ţipă”. Mai târziu, pe la 6 ani, conflictele se centrează pe refuzul de a se pregăti pentru grădi/şcoală sau pentru rutinele zilnice (nu vine la masă atunci când îl chemi, refuză să se pregătească de culcare).

– În primii ani de viaţă, copilul pare mai „nervos”, uneori chiar loveşte, zgârie sau bate (loveşte cu picioarele în mobilă/uşă, zgârie mobila, trânteşte uşile). Când este certat sau când i se interzice ceva, „ridică mâna” la mama/bunica dar rareori se comportă astfel cu persoane străine.

– Când se află în afara casei, manifestările apar când doreşte o jucărie de la un alt copil sau când i se ia o jucărie. Frustrarea este urmată imediat de o reacţie nepotrivită care adesea este sancţionată de ceilalţi copii prin excluderea din joc.

Adulţii vor prezenta, în faţa acestui „copil obraznic, neascultător” un comportament critic, o atitudine severă, iritată, intolerantă, lipsită de afectivitate fapt ce nu va face decât să amplifice manifestările. În schimb, permisivitatea, atitudinea hiperprotectivă, neautoritară a adulţilor care pot deveni anxioşi ca reacţie la aceste manifestări, produc confuzie şi nesiguranţă copilului.

Recomandări pentru părinţi

  • Observaţi cu atenţie copilul şi încercaţi să evaluaţi cât mai obiectiv situaţiile care îi creează dificultăţi
  • Observaţi în ce momente apar comportamentele problematice (când este obosit, când i se refuză ceva, când este nevoit să împartă o jucărie cu un alt copil etc.)
  • Stabiliţi reguli de comportament acasă, pe care le puteţi enunţa şi chiar reprezenta sub formă de imagini sugestive pentru copil
  • Pentru un copil cu tulburare de opoziţie, consecinţele pozitive trebuie să fie cu mult mai frecvente decât cele negative –  observaţi aspectele „pozitive” ale copilului şi faceţi remarci pozitive frecvente la adresa acestora
  • În timpul crizelor de furie, duceţi copilul într-un loc unde se poate linişti, fără a-l brusca sau a încerca să-l determinaţi să se liniştească
  • Păstraţi-vă calmul – ameninţările, tonul ridicat, ridiculizarea, etichetarea nu vor face decât să crească opoziţia
  • Atunci când este liniştit, discutaţi cu copilul despre comportamentele agresive, despre greşeli sau certuri şi ajutaţi-l să găsească alternative de reacţie în asemenea situaţii
  • Menţineţi un „jurnal” zilnic al comportamentelor „bune şi rele” – astfel, veţi putea monitoriza progresele;
  • Amintiţi-vă că scopul negativismului copilului nu este lipsa de respect. El încearcă să se afirme pe sine ca un individ separat, să ajungă la un echilibru între nevoia lui de independență şi nevoia de dependență.
  • Păstrați-vă simțul umorului atunci când sunteţi în preajma copilului, folosiţi formulări amuzante – de ex: „Am nevoie de ajutor să pun jucăriile astea năzdrăvane în lumea cuminţeniei” mai degrabă decât „Strânge jucăriile!”
  • Formulaţi întrebări deschise, în locul întrebărilor care vor necesita un răspuns de tip „da” sau „nu”. Copilul va spune, fără îndoială, „NU!”. De exemplu, în loc de „Vrei prăjiturica la gustare?” spuneţi „Pe care prăjiturică o vrei?”
  • Evitați lupta pentru putere cât mai mult posibil. Flexibilitatea este utilă mai ales atunci când ştiţi că este important să deţineţi controlul – oferiţi copilului alternative, pentru că astfel este mult mai probabil să accepte ceea ce îi cereţi. De exemplu: „Acum trebuie să plecăm la grădi. Vrei să te încalţi singur sau ai nevoie de ajutorul meu?”
  • Concentraţi-vă pe întărirea comportamentului dorit, mai degrabă decât pe atragerea atenției asupra comportamentului nedorit. De ex: „Îmi place când îi dai jucăria fratelui tău fără să vă certaţi” mai degrabă decât „Nu vă mai certaţi!”
  • Fiţi fermi, atunci când trebuie să stabiliţi limite.
  • Şi, cel mai important: nu uitaţi că toţi copiii au nevoie să parcurgă această etapă de independență, pentru a putea deveni adulţi care ştiu ce vor şi pot gândi pentru ei înșiși.

Dr.Simona Drugă

Medic psihiatru copii și adolescenți


th5B32J3F6.jpg

Ticurile sunt considerate o tulburare comună pe parcursul dezvoltării şi sunt definite ca fiind mişcări sau vocalizări bruşte, rapide, recurente, neritmice, care reproduc un act motor sau vocal normal. S-a estimat că, aproximativ unul din cinci copii a avut un tic la un moment dat în primii 10 ani de viață, deşi datele exacte de epidemiologie sunt limitate.

În majoritatea cazurilor, ticurile apar la un copil de 5-7 ani (rareori mai mic de 3 ani) la care ne îngrijorează unele mişcări scurte şi bruşte, în principal la nivelul feţei şi al ochilor. Clipitul şi strâmbatul nasului sau al gurii sunt cele mai frecvente mişcări. Ele pot fi intensificate atunci când copilului i se cere să execute o sarcină pe care el o poate percepe mai dificilă sau atunci când este obosit. Aceste mişcări dispar în timpul somnului sau atunci când copilul este liniştit.

Ticurile pot fi uneori suprimate temporar de către copil, în mod voluntar, uneori câteva minute, ocazional chiar câteva ore, în timpul petrecut la grădiniţă. Acest lucru determină o avalanşă de mişcări acasă, când copilul va simţi nevoia să se detensioneze şi aceste manifestări pot dura chiar câteva ore.

Străduindu-se să controleze mişcările involuntare, copilul poate ajunge să nu mai fie foarte atent la activităţi, începe să aibă performanţe mai slabe sau pare dezinteresat şi profund afectat de tulburarea sa. Ticurile motorii şi vocale cronice se asociază, de obicei, cu ADHD, tulburări anxioase, tulburare obsesiv-compulsivă sau cu tulburări disruptive. Copiii cu ticuri cronice pot prezenta hiperactivitate şi inatenţie, anxietatea crescându-le comportamentul dezadaptat, ticurile accentuându-se concomitent cu neliniştea motorie.

Abordarea terapeutică a copiilor cu ticuri este complexă, individualizată şi variază în funcţie de particularităţile şi severitatea fiecărui caz în parte. În formele uşoare, tranzitorii, este eficientă consilierea familiei şi psihoterapia individuală. Formele cronice, motorii şi vocale au o evoluţie fluctuantă, cu perioade de ameliorare şi de agravare, în funcţie de evenimentele de viaţă; unele dintre acestea necesită şi tratament medicamentos pentru a obţine remisiune completă.

 

Recomandări pentru părinţi şi educatori

  • Observaţi cu atenţie copilul şi încercaţi să evaluaţi cât mai obiectiv situaţiile care îi creează dificultăţi
  • Nu certaţi copilul cu privire la ticuri, nu îl corectaţi şi nu îi atrageţi atenţia de câte ori acesta apare. Este bine să-l faceţi să conştientizeze prezenţa unui tic printr-o simplă remarcă, nu printr-un reproş: “Ai observat că atunci când colorezi, clipeşti mai des?”.
  • Încurajaţi-l să-şi îndeplinească sarcinile fără să caute aprobarea dvs (să nu întrebe pe parcursul realizării unei activităţi: “E bine?”, „M-am descurcat?”). Îl lăsaţi să termine singur şi veţi corecta, împreună, la sfârşit.
  • Nu oferiţi asigurări continue, liniştind copilul cu privire la aceste manifestări – colegii sau partenerii de joacă vor observa comportamentul dvs diferit şi, implicit, şi pe al lui
  • Nu întrebaţi: „de ce faci aşa?” – copilul nu poate explica, pur şi simplu nu se poate abţine
  • Ignoraţi prezenţa ticurilor şi nu vă gândiţi să condiţionaţi copilul cu privire la auto-control (nu stabiliţi pedepse sau consecinţe negative)
  • Observaţi momentele în care observaţi că apar ticurile, intensitatea şi frecvenţa lor – pentru a putea identifica situaţiile în care devine vulnerabil
  • Încurajaţi copilul să îşi exprime sentimentele: discutaţi despre felul cum ne simţim în diverse situaţii şi care pot fi modalităţile de exprimare a emoţiilor.
  • Nu îi atrageţi atenţia în prezenţa altor persoane pentru manifestările legate de ticuri.
  • Încurajaţi prietenia cu colegii, implicându-l în sarcini de grup, cu alţi 2-3 copii
  • Acordaţi-i mai mult timp la activităţile care presupun efort mental susţinut sau limită de timp
  • Descurajaţi imediat încercările celorlalţi copii de a-l ironiza sau imita, sancţionând aceste comportamente în mod ferm şi consecvent
  • Atunci când copilul, de ex. clipeşte des, strânge din ochi, îşi freacă pleoapele, tuşeşte, îşi drege vocea, trage nasul observaţi dacă mişcările pot avea legătură cu starea emoţională a copilului – apoi puteti solicita un consult ORL sau oftalmologic iar dacă acestea exclud o cauză organică vă puteţi adresa psihologului/psihiatrului.

 

Dr. Simona Drugă

Medic psihiatru copii şi adolescenţi


Teen-Brain-by-Rachel-Wells-1200x900.jpg

Dragi adolescenti,

Urmeaza sa strabateti cei mai frumosi ani din voastra, pe un drum plin de sperante si proiecte ambitioase, pe parcursul caruia veti avea nevoie sa preluati din ce in ce mai multe roluri si responsabilitati. Pentru a putea privi aceste provocari cu interes si curiozitate si pentru a avea capacitatea de a va bucura de fiecare experienta in parte, noi, un psiholog si o actrita, am pus cap la cap cunostintele noastre si am creat un fel de ateliere prin care ne propunem sa va provocam la “VIATA”. Va invitam sa cream impreuna teme diverse, potrivite etapei in care va aflati acum si menite sa va stimuleze in primul rand, abilitatile de inteligenta emotionala.

Ce ne propunem?

Ne-am gandit la un atelier de dezvoltare personala pentru tineri care sa aduca impreuna arta teatrala, cu spiritul ei ludic si un strop de psihologie. Iar scopul acestuia sa fie atins prin activitati specifice din teatru imbinate cu exercitii psihoterapeutice de grup, intr-un cadru calduros si prietenos in care fiecare sa se intalneasca intr-un mod  distractiv si interactiv cu propriile nedumeriri, preocupari, dificultati, frici, neputinte. Atelierul va poate ajuta cu toate acestea dar poate sa fie si un mod placut de a va relaxa dupa o zi complicata, si de ce nu, de a cunoaste persoane noi.

Cine poate participa?

Orice tanar care se confrunta cu provocarile de fiecare zi, care cauta raspunsuri, care vrea sa traiasca o experienta bogata alaturi de noi si de ceilalti participanti.

Beneficii:

  • Veti putea dobandi un mai bun autocontrol in situatiile dificile, atunci cand furia sau tristetea va coplesesc
  • Veti putea afla mai multe despre voi, pentru a putea lua deciziile importante cu mai multa siguranta
  • Veti fi mai relaxati, mai spontani, mai creativi
  • Veti avea parte de experiente distractive sau diferite alaturi de alti tineri
  • Veti putea fi voi insiva in relatiile cu ceilalti

 

Va asteptam cu drag!


aba-blog-image-15.jpg

Comunicarea cu copiii noştri este un aspect important pentru consolidarea relaţiilor cu ei. Petrecerea timpului cu copiii noştri şi acordarea de importanţă conversaţiilor cu ei sunt aspecte extreme de importante în dezvoltarea unor relaţii positive, bazate pe încredere. În acest sens nu cantitatea este necesară ci calitatea timpului acordat copiilor noştri. Un lucru important este să fim disponibili pentru copiii noştri. Atunci când copilul nostru ni se adresează sau vrea să ne arate ceva este important, atunci când putem face acest lucru, să ne oprim din ceea ce facem şi să petrecem un timp cu el. Este necesar să ne direcţionăm toată atenţia noastră către copilul nostru şi să-l ascultăm. Daca televizorul este deschis sau avem un ziar în mână, sau suntem preocupaţi de altă sarcină casnică, este recomandat ca să ne oprim din acea activitate în momentul respectiv. Acest lucru îi va arăta copilului că este important pentru noi şi îi va încuraja comportamentul de a veni să împărtăşească cu noi experienţele sale. Avand această experienţă şi dezvoltând acest sentiment de încredere în disponibilitatea noastră, îi va fi mai uşor să accepte în alte momente să aştepte când nu putem vorbi cu el şi nu va intensifica propriul comportament sau nu se va implica în încercări disperate de a ne atrage atenţia, fie ea negativă. Atunci când nu putem petrece timp cu el, este importat să-i spunem acest lucru şi să-i comunicăm momentul în care vom putea vorbi. (ex. “În momentul acesta am de terminat prăjitura, în 3 minute însă voi veni în camera ta să-mi povesteşti ce ai făcut. Ce crezi că ai putea să faci până atunci?”).

Care sunt abilităţile unui bun partener de conversaţie?

Comunicarea presupune doi parteneri. A fi un bun partener de conversaţie înseamnă să înveţi să fii un bun ascultător. Astfel poţi să utmăreşti ce spune celălalt şi să oferi informaţii adecvate fie pentru a-ţi exprima punctul de vedere, fie pentru a întreţine o conversaţie care poate deveni la un moment dat plictisitoare şi schimba subiectul de discuţie. Amintindu-le copiilor „Ascultă-mă!”, „Fii atent!” nu-i face întotdeauna atenţi la ce le spuneţi. Se întâmplă acest lucru deoarece „a asculta” nu este o abilitate uşoară. A dezvolta capacitatea de a asculta presupune ca mai multe abilităţi să fie achiziţionate.

  • A te uita la persoana care vorbeşte
  • A aştepta în linişte rândul în conversaţi
  • A-ţi manifesta corporal interesul faţă de ceea ce comunică celălalt (ex. mişcări din cap)

Puteţi să-i ajutaţi pe copiii dvs. în exersarea abilităţilor mai sus menţionate, reamintindu-le regulile unui bun ascultător în activităţile pe care le faceţi zilnic cu ei şi care presupun a asculta şi a fi atent la ce spun ceilalţi.

  1. Reamintiţi-le copiilor despre reguli înainte de a avea nevoie ca ei să vă asculte

Ex. “Am o surpriză pentru tine atunci când vei face linişte ţi-o voi putea spune”

“Uită-te la mine…Unde îţi sunt papucii?”

“Îţi voi citi o poveste. Trebuie să stai în linişte pentru a fi un bun ascultător!”

  1. Lăudaţi-i atunci când sunt buni ascultători:

Ex. “Bravo, ai stat în linişte, asta te-a făcut un foarte bun ascultător”

“Bravo te uiţi la mine, imi dau seama că mă asculţi.”

“Grozav, ai ascultat tot ce am avut de spus!”

  1. Fiţi specifici şi spuneţi-le ce nu au făcut bine atunci când nu au ascultat.

Ex. “Vorbeşti odată cu mine-acest lucru face dificil să înţelegi ceea ce spun. Regula este că vorbim pe rând.”

Am dori să ne oprim asupra două situaţii speciale legate de copiii dvs.: (1) Situaţia în care un copil este mai degrabă retras şi nu manifestă multe iniţiative în comunicare şi (2) Situaţia în care este nevoie să puneţi limite unui copil care întâmpină dificultăţi de a aştepta când vorbiţi la telefon sau sunteţi într-o conversaţie cu o altă persoană.

  1. Cum putem creşte abilităţile şi încuraja iniţiativa de comunicare a copilului?

Aşa cum menţionam anterior o bună comunicare cu copilul nostru înseamnă să avem o bună relaţie cu el. Un copil care se simte înţeles, acceptat, care a dezvoltat o relaţie de încredere cu părinţii lui va fi mai degrabă dispus să vină să comunice cu ei. Este important în acest sens să reflectăm cum anume încurajăm dezvoltarea abilităţilor de comunicare cu copiii noştri.

Comportamente care pot bloca comunicarea:

  • Multe înrebări prea vagi (ex. “Cum a fost?”) sau întrebări închise (ex. “Ţi-a plăcut?”, “Vrei să mai vii?”)
  • Întreruperea copilului şi criticarea punctului lui de vedere (ex. “Nu-i frumos să spui asta. Mie chiar mi-a plăcut să merg acolo. Ar trebui să fii recunoscător că am fost”).
  • Implicarea părintelui în comentarii foarte lungi, fără a ţine cont de părerea sau fără implicarea copilului;
  • Continuarea propoziţiilor pentru copiii noştri sau formularea răspunsurilor pentru ei;
  • Folosirea excesivă a umorului, poate deveni o sursă de evitatare a unei comunicări autentice;
  • Alegerea unui mement în care copilul este interesat vădit de altceva (ex. joc nou, emisiune la TV);
  • Urmărirea în conversaţie a interesului părintelului şi ignorarea aspectelor interesante văzute de copil (ex. Copil: “M-am jucat cu avionul azi la grădiniţă?” Părinte: “Doamna ce ţi-a zis legat de cum te-ai descurat la teme.”) . Copil: “N-a zis nimic. Şi Alex a primit avion.” Părinte: “Ce fişe aţi lucrat?”).
  • Nu folosiţi comunicarea ca modalitate de pedeapsă. (ex “M-ai supărat nu mai vorbesc cu tine.”). Copilul când va fi supărat va face acelaşi lucru. Faceţi mai degrabă o regulă din a exprima ceea ce ne deranjează şi a discuta despre asta pentru a face lucrurile să fie mai bune.

Comportamente care susţin şi încurajează comunicarea

  • Nu întrerupe – acordarea de atenţie şi ascultarea copiilor legat de ceea ce au ei de spus îmbunătăţeşte abilităţile lor de ascultare şi încurajează comunicarea;
  • Petreceţi timp împreună– cu cât timpul pe care îl petreci cu copiii tăi este mai semnificativ cu atât calitatea interacţiunii cu ei va creşte. Acest lucru vă va permite să discutaţi împreună cu copiii despre activităţile pe care le faceţi împreună şi să creşteţi abilităţile de comunicare. Cititul de poveşti şi implicarea copiilor în povestirea a ceea ce au auzit este o activitate importantă pentru a creşte abilităţile de comunicare.
  •  Fiţi autentic – manifestaţi entuziasm atunci când petreceţi timp cu copiii dvs. rătaţi-le că este un moment important pentru voi din zi.
  • Manifestaţi răbdare – este nerealist să ne aşteptăm ca fiul/fiica noastră să poată exprima cu uşurinţă ceea ce i se întâmplă. Oferiţi-i suport copilului şi daţi-i timp copilului pentru a exprima ceea ce doreşte.
  1. Cum putem dezvolta abilităţile unui copil de a-şi aştepta râdul în conversaţie?

Unii copii au nevoie de timp şi exerciţiu pentru a dezvolta abilităţile de a asculta şi aştepta rândul într-o conversaţie. Este important să-i învăţăm pe copii cum să întrerupă o conversaţie într-o manieră adecvată şi cum să dezvolte abilitatea de a se juca singur fără intervenţia părinţilor.

A le acorda atenţie copiilor atunci când întrerup conversaţia şi a le spune că este nepoliticos este insuficient pentru a-i face pe copii să aştepte. Dacă nevoia copiilor este de atenţie, atunci simpla atenţie pe care le-o acordaţi chiar într-o manieră negativă, sub formă de ceartă, le va menţine acest comportament. Dacă însă copiii nu au dezvoltate abilităţile de joc independent, este de asemenea dificil să rămână singuri până când vă eliberaţi dvs.

Este important să-i învăţăm pe copii să întrerupă într-o manieră adecvată o conversaţie. Putem să le spunem să încerce mai întâi să capteze atenţia fie întrebând politicos “Pot să-ţi spun ceva?”, fie printr-un gest sau atingere şi să aştepte până când ne uităm la ei şi le vorbim. Este important să-i încurajăm pe copii şi să fim expliciţi legat de faptul că trebuie să aştepte până ne uităm la ei şi le vorbim. Este important să fim realişti legat de faptul că la această vârstă timpul pe care copiii pot să-l petreacă aşteptând este limitat, de asemenea şi capacitatea de a ţine minte ce aveau de spus este redusă. Putem astfel continua fie rugându-i să ne spună pe scurt ce au să ne comunice. Dacă este un aspect urgent nu putem ocupa de el imediat, mai ales dacă sunt aspecte legate de siguranţa copiilor. Dacă sunt aspecte care pot fi gestionate mai târziu le putem spune că în momentul acesta nu putem vorbi, dar că de îndată ce vom termina vom discuta despre ce ne-au spus şi îi rugăm să aştepte. Putem să ne direcţionăm copii spre o activitate pentru a-i ajuta să aştepte şi putem să-i lăudăm legat de modul în care s-au descurcat.

Dacă fiul/fiica dvs. întâmpină dificultăţi de a se juca singur, atunci este important să dezvoltăm această abilitate. Puteţi începe acasă prin a stabili perioade din ce în ce mai lungi de a se juca singur. Puteţi să vă anunţaţi copilul că aveţi ceva de făcut şi vreţi să se joace singur. Dacă întâmpină dificultăţi căutaţi împreună ce poate să facă. Retrageţi-vă, şi reveniţi la un anumit interval de timp (în care ştiţi că ar putea să apară o dezangajare în joc sau dacă sesizaţi că fiul/fiica dvs. s-a plictisit) pentru a-l lăuda legat de modul în care se descurca şi-i a-i sugera cum ar putea dezvolta jocul. Dacă copilul ştie să citească ceasul puteţi să să-i arătaţi perioada care vreţi s-o petreacă jucându-se singur. Realizând un plan de exerciţii folosind situaţiile de interacţiune zilnică, puteţi să vă sprijiniţi copilul să dezvolte abilităţile de autonomie în joc şi comunicare eficientă.

Ştefana Kamenov (Dobre)

Psiholog clinician

Psihoterapeut


Family-rules-free-printable-1.jpg

Abilitatea de a respecta regulile asociate unui anumit context social este o abilitate importantă pe care copiii dvs. o învaţă la această vârstă şi care-i ajută să se integreze cu succes la grădiniţă şi la şcoală şi să-şi facă prieteni.

Vă vom oferi informaţii cum să formulaţi reguli într-o manieră eficientă şi cum să-i ajutaţi pe copii să dezvolte abilitatea de a le respecta.

Ce este regula şi la ce o folosim?

Regula exprimă setul de comportamente adecvate într-un anumit   context social. Menirea lor este de a orienta copiii spre a realiza comportamentele aşteptate de la ei într-o anumită situaţie.

Există anumite situaţii care în mod particular solicită formularea unor reguli pentru copii:

  • Siguranţa şi supravegherea (ex. mergi în magazin lângă mine);
  • Violenţa îndreptată împotriva celorlalţi (ex. ai grijă ca mâinile şi picioarele tale să nu lovească pe nimeni);
  • Igiena şi auto-îngrijirea (ex. te speli pe mâini înainte de masă);
  • Abilităţile sociale (ex. foloseşti o voce plăcută, spui mulţumesc).

De ce sunt importante regulile?

Pentru o dezvoltare sănătoasă toţi copiii au nevoie să înveţe să facă   faţă frustrării şi să accepte limite.

Comportamentele problematice ale copiilor vă pot pune uneori în     dificultate ca părinţi.

Copiii cooperează mai bine şi sunt mult mai dispuşi să facă ceea ce le cerem dacă ştiu dinainte ceea ce se aşteaptă de la ei.

  • Regulile pot fi un instrument important pentru a-i ajuta pe copii să dezvolte auto-controlul.

Respectarea unei reguli presupune dezvoltarea la copii a abilităţii de a planifica şi de a inhiba un anumit comportament atunci când li se cere sau se află într-o anumită situaţie.

La vârsta preşcolară, datorită imaturităţii generale a sistemului nervos, copiii dispun de un control redus al inhibiţiei şi implicit asupra propriului comportament. Acest lucru se remarcă în frecvenţa crescută cu care ei   manifestă reacţii comportamentale spontane, fără o analiză a consecinţelor

Prin repetare ei, regula este internalizată de către copii şi devine un instrument intern al copilului, care-l va ajuta să-şi auto-regleze propriul comportament într-o situaţie viitoare. 

  • Regula este un instrument important pentru dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale

Ghidarea comportamentului copilului prin reguli este un factor important pentru dezvoltarea abilităţilor sociale.

Prin stabilirea şi discutarea cu copiii a regulilor asociate anumitor situaţii sociale, le oferim copiilor alternative competente de acţiona social şi îi sprijinim să se integreze cu succes în diferite contexte de viaţă.

Cum formulăm reguli eficiente?

Nu toate regulile pe care le formulăm sunt suficiente şi necesare pentru copii.

Regula de a dormi după masă sau a mânca tot spanacul din farfurie pot avea mai multă legătură cu nevoile şi îngrijorările părinţilor decât cele ale copiilor.

De asemenea, formularea unui număr prea mare de reguli poate fi de asemenea nefolositor.

Pe de o parte, un număr mare de reguli este dificil de monitorizat de părinte şi de copii, iar pe de altă parte un mediu mult prea strict, face destul de dificilă dezvoltarea autonomiei şi a iniţiativei personale.

Iată câteva aspecte practice legate de formularea regulilor:

  • Întrebaţi-vă mai întâi dacă regulile pe care doriţi să le formulaţi sunt necesare.

Formulaţi reguli pornind de la problemele pe care le semnalaţi în relaţie cu copiii. Regula presupune o soluţie la aceste probleme. (ex. Dacă jucăriile rămân pe jos putem să călcăm pe ele şi să le stricăm. Regula este că jucăriile se pun la loc.)

  • Stabiliţi un număr redus de reguli. 4-5 reguli sunt suficiente şi pot fi uşor de monitorizat şi de dvs.
  • Discutaţi regulile cu copiii dvs.

Stabiliţi o întâlnire în care toţi membrii familiei să fie prezenţi. Găsiţi un moment care să nu se suprapună peste alte activităţi. (ex. în timpul emisiunii preferate a copiilor de la TV). Opriţi televizorul sau orice altă sursă de zgomot şi încercaţi pe cât posibil să nu răspundeţi la telefon sau să amânaţi convorbirea după terminarea discuţiei.

  • Exprimaţi pe scurt care este motivul pentru care aţi solicitat întâlnirea.

„Eu şi tatăl vostru vrem să vorbim despre regulile familiei, reguli care ne vor ajuta ca lucrurile să meargă bine la noi în casă. O să dureze 10 minute. Este bine?”

  • În cazul în care colaborarea cu copiii vă aşteptaţi să fie minimă şi ei să se opună, sau copiii sunt mult prea mici pentru a participa la formularea regulilor, exprimaţi dvs. care vor fi regulile familiei.

Fiecare regulă este important să fie clară şi să fie menţionată motivaţia pentru formularea ei.

Dacă abordaţi mai degrabă o strategie în care negociaţi regulile în familie, puteţi începe prin a enumera anumite situaţii problematice şi să solicitaţi soluţii pentru rezolvarea lor.

„Toată lumea devine supărată atunci când ţipăm unul la altul. Ce regulă ne-ar ajuta ca toţi să fim mulţumiţi?”

  • Lăudaţi-vă copiii pentru participarea activă a copiilor la stabilirea regulilor.
  • Este o idee bună ca părinţii să solicite părerea copiilor pentru fiecare regulă. ”Ce crezi despre asta? Îţi sună corect?”.

Dacă copiii au un sentiment puternic de revoltă asociat unei anumite reguli, este bine să discutăm înainte despre asta şi să găsim un compromis.

  • Dacă copiii colaborează cu dificultate şi par să vină cu contraargumente mereu legat de reguli, atunci exprimaţi într-o manieră clară care vor fi regulile şi terminaţi discuţia.

Nu are nici un rost să vă implicaţi în discuţii interminabile despre reguli.

  • Pentru a vă asigura că din acest moment copiii ştiu ce se aşteaptă de la ei, rugaţi-i la sfârşit să repete care vor fi regulile familiei.
  • Aţi putea găsi util să afişaţi regulile într-un spaţiu vizibil al casei astfel încât să vă amintească tuturor care sunt regulile familiei.
  • Pentru ca regulile să fie respectate este important ca ele să fie repetate şi întărite cu consecinţe, mai ales atunci când stabilim reguli noi şi le introducem pentru prima dată.

De asemenea, este important să ne lăudăm copiii de fiecare dată când îşi amintesc şi respectă regulile.

  • Oferiţi-le timp şi posibilităţi de exersare copiilor pentru a învăţa o nouă regulă. 

Atunci când observaţi că fiul/fiica dvs. nu respectă regulile discutaţi despre aceasta. „Cristi, în momentul acesta ţipi. Care este regula noastră legat de vorbitul în casă? Te rog să mai repeţi odată folosind o voce plăcută.”

Conditii pentru formularea regulilor

  1. Formulaţi regula în termeni pozitivi; spuneţi-le copiilor ce să facă şi ce vă aşteptaţi de la ei şi nu ce este interzis.

Formulare adecvată: La magazin pui în coş doar ce spune mama.

Regulă formulată inadecvat: Nu pune mâna pe nimic în magazin din ce nu avem nevoie. (această regulă nu-i spune copilului ce să facă)

  1. Folosiţi cuvinte puţine şi propoziţii scurte.

Formulare adecvată: Vorbim pe rând.

Regulă formulată inadecvat: Este foarte urât ce faci. Asta arată lipsă de respect. Trebuie să-i respectăm pe ceilalţi şi să fim atenţi la ceea ce ne spun.

  1. Stabiliţi consecinţe relevante pentru nerespectarea regulilor

Formulare adecvată: Pentru că nu ai strâns jucăriile, cele care au rămas pe covor le voi pune în cutie şi mâine nu te vei putea juca cu ele. Vom încerca mâine din nou să respecţi regula să strângi jucăriile.

Formularea inadecvată a regulii: Nu ai strâns jucăriile, ţi le iau şi nu le mai vezi. (această formulare prezintă doar sancţionarea comportamentului şi nu-l sprijină sau încurajează pe copil să-şi schimbe comportamentul).

  1. Scoateţi în evidenţă beneficiile pentru respectarea regulii

Ex. Atunci când respectăm regulile în joc cu toţii ne simţim bine şi ceilalţi vor dori să se mai joace cu noi.

  1. Lăsaţi copilului posibilitatea de a alege dacă respectă regula, copiii sunt mai dispuşi să colaboreze atunci când simt că control.

Ex. Regula este să punem jucăriile la loc. Tu alegi: ori alegi să le strângi şi asta înseamnă 5 minute îţi alegi un joc pe care-l facem împreună, sau alegi să le strâng eu şi atunci vei pierde 5 minute la TV.”

 

Bibliografie:

Markie-Dadds, C., Turner K.M.T, Sanders, M.R.,  (2010) Manualul de grup penrtu părinți Triple P Possitive Parenting, Triple P International Pty Ltd, Australia

 

 

Ştefana Kamenov (Dobre)

Psiholog clinician

Psihoterapeut


dreamstime_s_67526931.jpg

 1. Eu sunt, mai întâi, de toate un copil – un copil cu autism și nu un”autist”. Autismul meu este doar un aspect al felului meu special şi diferit de-a fi. El nu mă definește ca persoană. Tu ești doar un „gras”, un „miop”, un „neândemânatic” sau ești o persoană cu gânduri, sentimente și pasiuni?

Ca adult, poţi avea control asupra modului în care te defineşti. Dacă îţi propui să le arăţi celorlalţi o trăsătură pe care o consideri unică, o poţi face. Dar eu, ca şi copil, sunt încă în creştere, acumulez cunoştinţe, abilităţi. Nici tu, nici eu nu ştim încă de ce aş putea fi capabil. Te gândeşti că, dacă mă vei privi „doar ca pe un autist” s-ar putea ca aşteptările tale să fie prea scăzute? Și dacă voi avea senzaţia că tu nu crezi că „pot face asta”, răspunsul meu natural ar putea fi: „la ce bun să mai încerc?”.

Integrarea senzorială poate fi cel mai dificil de înţeles aspect al autismului, dar este, fără îndoială, punctul cel mai sensibil, cel mai dificil de înţeles şi de gestionat.

 2. Percepțiile mele senzoriale sunt dezorganizate. Acest lucru înseamnă că ceea ce văd, aud, miros, gust şi ating în fiecare zi, lucruri pe care tu probabil nici măcar nu le observi, pot fi de-a dreptul dureroase pentru mine. Mediul în care trăiesc mi se pare, de multe ori, ostil. Poate că îţi par retras sau chiar agresiv pe când eu încerc doar să mă apăr.

Iată de ce, o simplă „vizită” la supermarket poate reprezenta o adevărată tortură pentru mine:
Auzul meu poate fi hipersensibil. Zeci de oameni vorbesc în același timp. Difuzoarele anunţă zgomotos ofertele zilei. Casele de marcat, maşinile de tocat carne, cărucioarele care zornăie, televizoarele care difuzează reclame sau emisiuni diferite, copiii care scâncesc sau plâng, pe toate le aud deodată, din toate părţile. Creierul meu nu poate filtra toţi aceşti stimuli și eu sunt supraîncărcat! Şi asta nu e tot…
Deoarece sunt în principal orientat vizual, acesta poate fi primul simţ care va deveni suprastimulat. Lumina fluorescentă este prea puternică, mi se pare că încăperea pulsează şi mă dor ochii. Mai e şi lumina de afară, soarele care bate prin ferestre ajunge să mă orbească, prea multe „lucruri” se mişcă în jur şi e prea mult pentru mine, nu mă mai pot concentra. Toate acestea îmi afectează simţul vestibular și acum nu mai pot spune nici măcar unde se află corpul meu în spațiu.

Vocabularul, limbajul receptiv și expresiv pot fi provocări majore.

 3. Te rog aminteşte-ţi să faci diferenţa între nu vreau (aleg să nu fac) și nu pot (nu sunt capabil să fac).

Atunci când ţi se pare că te ignor, nu înseamnă că nu vreau să ascult instrucțiunile ci doar că eu nu te pot înțelege. Atunci când mă strigi din cealaltă parte a camerei, iată ce aud: „* & ^% $ # @, Luca # $% ^ & * ^% $ & * ……… ” În loc de asta, vino direct la mine şi spune-mi clar: „Te rog, pune cartea pe măsuţă. E timpul să mergem la masă”. Asta îmi indică ce vrei să fac și ce urmează să se întâmple. Acum îmi este mult mai ușor să mă conformez.

4. Gândirea mea este concretă. Acest lucru înseamnă că interpretez limbajul în sens literal. Sunt foarte confuz atunci când spui, „trezeşte-te!”, când de fapt prin asta vrei să-mi comunici „fii atent!”. Nu-mi spune „e floare la ureche” atunci când nu există nici o floare în jur și când ceea ce vrei să spui este că „îţi va fi uşor să faci asta”. Când spui „plouă cu găleata”, caut să văd găleata, aşa că, te rog, spune-mi doar „plouă foarte tare”.

Expresiile, jocurile de cuvinte, nuanțele, cuvintele cu dublu înţeles și sarcasmul nu au sens pentru mine.

5. Te rog să ai răbdare cu vocabularul meu limitat. Îmi este dificil să-ți spun ce am nevoie, atunci când nu știu cuvinte pentru a-mi descrie sentimentele. Se poate să-mi fie foame, să fiu frustrat, speriat sau confuz, dar acum aceste cuvinte depăşesc capacitatea mea de a le exprima. Fii atent la limbajul corpului meu, la agitație, izolare sau la alte semne care îţi pot indica faptul că ceva nu este în regulă cu mine. Sau pot să vorbesc ca un „mic profesor” sau ca un personaj din film, chiar să pronunţ cuvinte cu mult peste nivelul meu de dezvoltare. Acestea sunt mesaje pe care le-am memorat din lumea din jur, din cărţi, de la TV, din conversaţiile altora pentru a compensa dificultăţile de limbaj, deoarece știu că te aștepţi să răspund atunci îmi vorbești. Se numeşte „ecolalie.” Eu nu înțeleg neapărat contextul sau terminologia. Știu doar că asta mă ajută să dau un răspuns.

6. Pentru că îmi este atât de dificil să comunic prin limbaj, orientarea mea este predominant vizuală. Te rog să-mi arăţi mai degrabă cum să fac ceva, decât doar sa-mi spui. Și te rog să fii pregătit să-mi arăţi de mai multe ori. Repetarea consecventă, mă ajută să învăţ.

Un program cu suport vizual îmi este extrem de util pentru activităţile zilnice. La fel ca şi tine, care ai o agendă zilnică, acesta mă ajută să-mi amintesc ce activitate urmează, face tranziția uşoară între activități, mă ajută să-mi gestionez timpul și să-ţi îndeplinesc așteptările.

Nu lăsa autismul să te facă să pierzi din vedere copilul în ansamblu. Stima de sine este extrem de importantă.

 7. Te rog să fii atent şi să ai în vedere ceea ce pot face, mai degrabă decât ceea ce eu nu pot face. Ca orice alt om, eu nu pot învăța într-un mediu în care sunt mereu făcut să simt că nu sunt suficient de bun și că am nevoie să mă „corectez”. Să încerc ceva nou atunci când sunt aproape sigur că voi fi întâmpinat cu o atitudine critică, pe care tu o consideri „constructivă”, devine ceva care pe care prefer să-l evit. Caută-mi punctele tari și le vei găsi. Există mai mult de o singură variantă „corectă” ca soluţie pentru cele mai multe lucruri. Uneori, te pot surprinde cu ideile mele, la care tu poate nici nu te-ai fi gândit.

8. Te rog, ajută-mă în interacțiunile sociale. Poate părea că nu vreau să mă joc cu ceilalţi copii pe terenul de joacă, dar uneori e doar din cauză că pur și simplu nu știu cum să încep o conversație sau cum să acţionez într-o situație de joc. Dacă i-ai putea încuraja și pe alți copii să mă invite în jocul lor, să arunc o minge la coş sau să şutez, este posibil ca eu să fiu încântat pentru că m-au inclus.

9. Încearcă să identifici ce-mi provoacă o criză. Crizele, accesele de furie, „istericalele” sau oricum altcumva vrei să le numeşti sunt chiar mai groaznice pentru mine decât sunt pentru tine. Ele apar deoarece unul sau mai multe dintre simțurile mele a fost supraîncărcat. Dacă ţi-ai putea da seama ce le-a provocat, le-am putea  preveni. Păstrează un jurnal în care să notezi momente, situaţii, oameni, activități şi, astfel, vei putea construi un model previzibil care ne va aduce mai multă linişte.

10. Dacă eşti un membru al familiei, te rog, iubeşte-mă necondiționat. Alungă gândurile de genul,”dacă ar fi fost, pur și simplu ……” sau „de ce nu poate să …..”. Nici tu nu ai îndeplinit toate așteptările pe care părinții tăi le-au avut de la tine și nici nu cred că ţi-ar plăcea să ţi se amintească asta în mod repetat. Nu eu am ales să am autism. Dar aminteşte-ţi că asta mi se întâmplă mie, nu ţie. Fără sprijinul tău, şansele mele de reuşită, de autonomie ca adult sunt puţine. Cu sprijinul și îndrumarea ta, posibilitățile sunt mult mai mari decât te-ai putea gândi. Îți promit – merit asta!

Și, în sfârșit, trei cuvinte pentru toţi adulţii din viaţa mea: Răbdare. Răbdare. Răbdare. Străduieşte-te să priveşti autismul meu ca pe o abilitate diferită, mai degrabă decât ca un handicap. E adevărat că eu nu mă pricep să te privesc în ochi şi nici să port o conversaţie, dar ai observat ca eu nu mint, nu trișez la jocuri, nu spun vrute și nevrute despre colegii mei de clasă şi nu îi judec pe alți oameni?

Fii atent la interesele mele, la talentele mele speciale şi cine ştie ce mă vei ajuta să devin? Poate un om de ştiinţă, sau un cercetător, sau un muzician talentat? Lumea are multe enigme şi nimeni nu poate spune care vor fi realizările viitoare ale unui copil cu autism, ca mine.

Nimic din toate realizările mele nu vor putea exista fără susţinerea ta. Fii protectorul meu, fii prietenul meu și vom vedea împreună cât de departe pot ajunge.

 

Text preluat din “Ten Things Every Child With Autism Wishes You Knew,” © 2005 Ellen Notbohm


gift.jpg

A inceput luna decembrie, aceea luna speciala a anului in care cu totii ne simtim nerabdatori pentru sarbatorile ce vor urma.  Atmosfera  isi face simtita prezenta inca de la inceputul lunii decembrie, iar pregatirile nu intarzie sa apara.  Nelipsit,  mult asteptatul Mos Craciun ajunge in casa fiecarei familii cu cadouri. Copiii sunt nerabdatori sa primeasca daruri,  ca in fiecare an.

Cand ne gandim la cadouri si copii, automat ne vin in minte o multime de jucarii.

Lucrand zilnic cu copiii, de multe ori in joaca terapeutica, stiu cat de importante si minunate sunt jucariile in viata acestora. Sunt instrumentul perfect prin care copilul poate sa isi construiasca o lume plina de imaginatie. Insa, de cele mai multe ori, copiii ajung sa aiba foarte multe jucarii cu care nu se mai joaca, de care se plictisesc si care ajung in cele din urma sa fie depozitate prin diferite locuri ale casei. O solutie buna pentru a elibera casa si pentru a-i invata pe copii sa daruiasca si sa aprecieze ceea ce are este sa le oferiti inainte de sarbatori Sacul Mosului pentru care sa alegeti impreuna jucariile cu care nu se mai joaca, sa le puneti in sac si sa le oferiti unor copii care nu au parte de astfel de bucurii.

Pentru a evita o noua avalansa de jucarii de care copiii nu se vor mai bucura in scurt timp, iata o lista de idei din care va puteti inspira pentru a le darui un cadou unic si a transforma ocaziile speciale in amintiri valoroase:

  1. Completati un album foto cu momentele importante din acest an (folositi un album in care sa puteti scrie sau desena motivul si emotia care va leaga de acel moment)
  2. Imprimati pe o paturica poza preferata a copilului (o poza de familie sau poza unui personaj important pentru el)
  3. Cutiile personalizate sau cele cu mesaje inscriptionate se pot dovedi utile pentru ca in ele se pot depozita diferite lucrusoare preferate de copii (de exemplu: obiectele preferate/secrete sau chiar o mica gustare)
  4. Un glob imprimat cu o fotografie a copilului dintr-un moment special.
  5. O carte personalizata cu povesti despre experientele frumoase traite pe parcursul anului – este un cadou minunat pe care il puteti pastra pana cand copii devin adulti si puteti retrai fiecare clipa in care v-ati simtit bine impreuna.
  6. Un abonament la un muzeu atractiv pentru copilul – va fi o ocazie sa petreceti timp de calitate impreuna.
  7. Bilete la un eveniment – o piesa de teatru pentru copii sau un film/ animatie pot fi, de asemenea, cadouri preferate de copii si de intreaga familie.
  8. Abonament la un curs – de actorie; body painting; dans; arte martiale sau orice alt tip de activitate care este pe placul copilului. Beneficiul major este ca isi va petrece timpul in mod placut si va avea ocazia sa invete ceva nou!
  9. Planificati o zi de neuitat in care sa faceti impreuna o activitate complet noua: catarare; picnic in sufragerie; iesiti in pijama sa, cu masina, pana la un “fast-food drive” sa cumparati o inghetata.
  10. Bilete la un parc de distractii sau la o sala de jocuri – sunt locuri in care copiii adora sa mearga.
  11. Pentru adolescenti, o varianta de cadou foarte buna este cumpararea unui card cadou pentru carti/haine/pantofi sau un abonament la o sala de lectura/sport.
  12. Un abonament lunar la un site cu activitati distractive si educative (de ex. http://kiwi-crate.7eer.net/c/51090/244994/4034?_sp=5f43d971-25eb-464b-aee7-102cdc7ec082.1511899521397).
  13. O umbrela cu personajul preferat. De cele mai multe ori umbrelele se strica repede, iar copiii adora sa se joace si sa poarte cu ei umbrela atunci cand ploua.
  14. Un set cu ustensile de bucatarie – multi copii adora jocurile „de-a bucataria” si vor fi cu atat mai fericiti daca le veti permite sa va ajute la gatit sau ii veti lasa sa isi prepare singuri gustarea preferata, cu propriile instrumente.
  15. Un sac de dormit si un card pe care puteti inscriptiona un mesaj de tipul: „In seara asta nu dorm acasa” sau ”In seara asta e petrecere in pijama” care sa permita copilului sa doarma (la alegere) acasa la un prieten sau cel mai bun prieten sa doarma o noapte la dvs acasa.
  16. O cutie cu dorinte nastrusnice: puteti scrie cartonase cu diverse situatii, de ex. „astazi nu facem treburi in casa” sau „ziua in care jucariile nu se strang”. Astfel ii dati copilului ocazia sa aleaga o zi in care sa foloseasca un astfel de cartonas si sa fie scutit de treburile obisnuite.
  17. O petrecere cu ceai si dulciuri de Craciun. Este ocazia perfecta sa petreceti timp impreuna, sa mancati deserturi si sa va jucati.
  18. Kit cu obiecte de cusut sau cu decoratiuni – este foarte bun pentru a descoperi noi pasiuni ale copilului.
  19. „ Cele 5 obiecte ale simturilor” – ceva care sa miroasa (un sapun/parfum), ceva care sa auda (bilete la un concert sau un album nou), ceva de mancat (prajitura preferata), ceva pe care sa vada (o carte sau un dvd), ceva de atins (o paturica, manusi de iarna sau un ursulet pufos).
  20. Un prosop nou de baie. Copiii adora sa foloseasca prosopul lor special pentru baie (cu personaje preferate).
  21. Oferiti copilului haine cu care sa se poata costuma. Copiii iubesc sa se joace si sa isi foloseasca imaginatia. Puteti sa va costumati si dvs odata cu el si sa va imaginati ca sunteti intr-un castel la un bal sau pe un vapor cu pirati.
  22. Gustari – faceti desertul preferat al copilui si oferiti-l cadou. Orice copil adora dulciurile, in speciale cele facute in casa.
  23. Tatuaje temporare – copiilor le plac tatuajele temporare. Sunt foarte distractive!
  24. Patura ponderata (weighted blanket) – este o patura creata cu scopul de a relaxa corpul in timpul noptii. Este folosita in cazul anxietatii sau al tulburarilor de somn.
  25. Un calendar in care sa fie trecute evenimente placute care urmeaza, de exemplu: zile de nastere, seri de film, vacantele sau iesirile cu familia/ prietenii.
  26. Un calendar in care sa fie trecute provocari pentru fiecare luna a anului urmator.
  27. Cartea dvs preferata de cand aveati aceeasi varsta cu a copilului – cititi-o impreuna si discutati despre lucruri care i se par diferite/asemanatoare in comparatie cu informatiile prezente.
  28. Boardgames – pentru fiecare etapa de varsta exista jocuri potrivite pe care copilul le poate juca.
  29. Un ceas sau o pereche de sosete haioase.
  30. Papucii – sunt adorabili si foarte utili in sezonul rece.
  31. Decoratiuni pentru camera copilului – le puteti cumpara sau confectiona pentru a-i innoi aspectul camerei.
  32. „Ziua ta”- oferiti copilului o zi in care poate sa aleaga orice isi doreste sa faca. Numiti aceasta zi speciala „ziua ta”. Puteti sa ii oferiti si un poster cu idei din care sa se inspire.
  33. O vacanta in familie. Organizati un weekend in familie si daruiti-i copilului un bilet in care sa fie anuntat ca urmeaza un super weekend.

Iulia Radu

Psiholog


copii-agresivi.jpg

Cum devin copiii agresivi?

Desi de cele mai multe ori cand se vorbeste despre agresivitate, se are in vedere in principal agresivitatea fizica, comportamentul agresiv poate imbraca cele mai diverse forme, de la simple „accese de furie” pana la acte de violenta extrema, distructiva. La copil si adolescent intalnim frecvent agresivitate fizica, agresivitate verbala, crize de furie si comportament opozitionist/sfidator/provocator.

Exista copii genetic vulnerabili (exista mecanisme biochimice determinate de gene specifice, care stau la baza agresivitatii si violentei), copii care prezinta din nastere anumite particularitati temperamentale: sunt impulsivi, opozitionisti, noncomplianti la reguli, tolereaza greu frustrarea (de ex. cand li se refuza ceva, se supara usor si plang/tipa), sunt adesea etichetati de catre parinti ca fiind „incapatanati, obraznici, neastamparati, nervosi, dificil de disciplinat”. De multe ori, adultii considera expresia unei „personalitati puternice” faptul ca un copil de 2-3 ani loveste, zgarie, impinge alti copii, bate din picior, tipa cand este certat sau i se formuleaza o interdictie. In timp insa, daca aceste comportamente devin frecvente si intense, copilul cu aceste caracteristici temperamentale si comportamentale ajunge sa fie respins, criticat, pedepsit, iar atmosfera in familie se poate modifica, parintii devenind extrem de intoleranti si, la randul lor agresivi, fizic si verbal. Astfel, apare un cerc vicios, copilul, care se simte lipsit de caldura afectiva, devine si mai dificil de stapanit iar functionarea lui sociala va fi si mai defectuoasa.

Pe de alta parte, unii copii pot dobandi o structura comportamentala agresiva in urma unor experiente dureroase de viata. Exista factori de mediu care pot favoriza aparitia agresivitatii si cresc riscul aparitiei tulburarilor de comportament disruptiv: nivelul socioeconomic si educational scazut al familiei, carentele afective, stilul educational parental excesiv de autoritar, cu pedepse exagerate, dure, disproportionate sau, la polul opus permisivitatea exagerata, reguli neclare (parinti prea permisivi, care nu stabilesc consecinte pentru comportamentele inadecvate ale copilului, se contrazic pe tema educatiei in fata copilului) parintii care chiar incurajeaza copilul sa riposteze agresiv (factori culturali – tati care considera ca a fi „barbat” inseamna sa-ti arati forta fizica, de ex., un tatic a venit la consultatie cu fiul sau pentru ca acesta este prea „moale”, vine acasa si se plange „ca o fata” pentru ca a fost batut de colegi dar el nu loveste; tatal spune ca ar prefera sa fie el cel chemat la scoala pentru reclamatii legate de agresivitatea fiului sau, decat sa fie in rolul victimei – „barbatii adevarati nu plang”), relatiile familiale tensionate, cu conflicte violente intre membrii familiei, exprimate zgomotos, intens, atunci cand unul dintre parinti are o tulburare de personalitate antisociala, este dependent de alcool, droguri, prezinta o afectiune psihica de ex. schizofrenie.

Conform unor studii exista in prezent de trei ori mai multi copii cu probleme emotionale si comportamentale decat in urma cu 20 de ani. Cresterea se datoreaza mai multor factori: a crescut numarul de cazuri de copii care prezinta tulburari de comportament asociate cu impulsivitatea – ADHD, tulburarea de conduita; expunerea copiilor la violenta este mult mai ridicata decat in trecut (jocurile video, filmele, desenele animate prezinta mult mai multe scene de violenta decat in trecut); a crescut numarul de copii care cresc in familii monoparentale, cu nivel socioeconomic scazut (copiii din familii cu venituri mici sunt de 2 ori mai predispusi la a avea probleme comportamentale).

 

Baieti vs fete

Exista studii care sugereaza ca nivelul crescut de testosteron ar putea juca un rol in transmiterea genetica a impulsurilor agresive.

Diferentele intre sexe sunt semnificative, in unele studii (APA, 2000) se arata ca baietii sunt de 7 -8 ori mai responsabili de acte antisociale decat fetele, iar violenta, in special cea fizica, este mult mai frecventa la baieti. In acelasi timp, fetele prezinta mai frecvent agresivitate verbala si ii depasesc pe baieti in ceea ce priveste violenta relationala (excluderea unei anumite persoane din cercul de prieteni, barfa).

 

Expunerea la desene sau jocuri video agresive il poate invata pe copil sa devina agresiv?

De la primul click pe telecomanda, copiii sunt expusi la cele mai variate forme de violenta: desene animate, stiri, violenta politica, jocuri video, filme, toate prezinta, uneori chiar sub un unghi atragator sau pozitiv manifestari sociale care par sa se generalizeze si sa fie chiar acceptate in unele contexte culturale.

Copiii pot deveni, astfel, victimele curentului de informatie prost inteleasa, pot prelua gesturi si modele de atitudine care pot lua forma agresivitatii si violentei, de la varste din ce in ce mai fragede, contribuind la dezvoltarea problemelor de comportament.

Exista chiar si o explicatie biologica: creierul expus intensiv la exemple de violenta (cum ar fi, la jocuri video violente) devine mai putin responsiv la actele agresive iar acest raspuns diminuat al creierului este un factor favorizant al cresterii agresivitatii.

 

Cand ne ingrijoram?

Nu exista copii rai si copii buni. Exista doar copii, dintre care unii au un temperament mai dificil, mai greu de disciplinat, exprima mai multe emotii negative si adesea intra in conflict cu ceilalti iar altii sunt mai echilibrati, mai complianti, mai putin impulsivi, mai capabili de auto-reglare emotionala.

Este important sa retinem ca ei nu vor sa fie „rai”. Astfel de copii nu sunt fericiti, ei incearca, desi fara succes, sa se descurce cu problemele vietii, nu sunt „agresivi”, ci au doar, la un moment dat, un comportament agresiv. Ei trebuie ajutati sa-si insuseasca un mod adecvat, acceptat social, de a trai in aceasta lume – care inseamna, de fapt, a invata auto-disciplina, responsabilitatea, inteligenta sociala si emotionala.

Uneori, agresivitatea copilului este un mesaj adresat celor ce-l inconjoara (si un copil trist, speriat, abuzat, neglijat, poate fi agresiv). Prin intermediul ei, copilul poate incerca sa se apere de critici, de respingere, de ignoranta, de singuratate, de neputinta, de pedeapsa, de batjocura.

Pana la un punct, agresivitatea face parte din comportamentul normal al copilului iar la varste mici ii permite acestuia sa se afirme, sa se defineasca pe sine si sa se impuna (de ex., criza de opozitie fiziologica – perioada lui „ba da-ba nu”, intre 3-5 ani). Atunci cand comportamentul copilului devine excesiv de opozant, greu de stapanit, dominat de irascibilitate  si cand agresivitatea, fie ea verbala/fizica, devine modul de raspuns cvasipermanent la minima frustrare, inseamna ca tiparele „normalitatii” sunt mult depasite.

Odata cu varsta, copiii invata sa devina empatici, sa-si controleze emotiile si frustrarile si, in consecinta sa respecte normele sociale adecvate varstei. Astfel, agresivitatea fizica este frecventa la varsta prescolaritatii si scade catre pubertate si adolescenta. La copiii vulnerabili, insa, studiile care i-au urmarit de la varsta prescolara pana la varsta adolescentei, au aratat ca aproape jumatate dintre cei care sunt obraznici, neascultatori, impulsivi si au o capacitate scazuta de autocontrol, devin delincventi la varsta adolescentei (cu un maxim intre 13-15 ani) si au cel mai mare risc ca, in final, sa comita delicte violente.

Copiii cu un grad scazut de inhibitie comportamentala sunt respinsi de catre colegii lor, sunt incapabili sa-si faca usor prieteni si inregistreaza esecuri scolare. Ei se asociaza cu alti copii cu comportament asemanator si sfideaza legea si ordinea; exista un risc de 5 ori mai mare pentru ei sa ajunga, spre adolescenta sau chiar la varsta adulta, delincventi, vagabonzi, consumatori de alcool sau de droguri. Studii recente au aratat ca un IQ crescut poate fi un factor protectiv impotriva comportamentului delicvent de mai tarziu.

 

Exista diferente intre manifestarile de agresivitate din familie vs cele din colectivitate?

Pot exista copii care devin agresivi odata cu intrarea in colectivitate si cel mai frecvent, in clasele primare, posibil ca adaptare la un context de violenta „culturala”: de ex., bataia intre baieti in recreatie este considerata un lucru firesc in unele scoli sau, un copil „cuminte” poate riposta agresiv la umilinta si batjocura colegilor sau chiar a profesorilor.

Reactia copiilor la experientele pe care le traiesc zi de zi este dependenta de modul in care acestia percep situatiile cu care se confrunta si la care sunt expusi: copiii care primesc din familie un model agresiv de a reactiona la furie/nemultumire, actele de violenta (de cele mai multe ori pedepse corporale) ale parintilor asupra copiilor, predispun la dezvoltarea unor asemenea comportamente. Comportamentul agresiv nu se dezvolta peste noapte, el este invatat si mentinut la fel ca si toate celelalte comportamente si este influentat de factorii genetici si familiali.

 

Ce poti face, ca parinte, pentru a gestiona comportamentul agresiv al copilului? Cum sa faci sa nu devii tu insuti agresiv?

  • Ofera-i copilului exemplul personal prin reactii adecvate la furie/frustrare
  • Identifica corect cauza furiei, momentele in care apar comportamentele problematice (cand este obosit, cand i se refuza ceva, cand este nevoit sa imparta o jucarie cu un alt copil etc.) si acorda-i sprijin si indrumare consecventa pentru dobandirea controlului emotional
  • Lauda-l atunci cand are reactii adecvate in situatii frustrante
  • La copiii mici, cu crize de furie, incearca initial excluderea, time-out-ul pana ce copilul se linisteste („Imi pare rau ca esti suparat, astept sa te linistesti si apoi putem discuta despre ce anume te face sa te simti astfel”)
  • Aplica consecinte logice si naturale pentru comportamentele inadecvate
  • Pentru un copil cu temperament dificil, opozitionist, consecintele pozitive trebuie sa fie cu mult mai frecvente decat cele negative – adultii trebuie sa observe in primul rand si inainte de toate aspectele „pozitive” ale copilului si sa adreseze remarci pozitive frecvente la adresa acestora
  • Incearca sa-ti pastrezi calmul – amenintarile, tonul ridicat, ridiculizarea, etichetarea nu vor face decat sa creasca opozitia
  • Discuta cu copilul despre comportamentele agresive, despre greseli sau certuri si ajuta-l sa gaseasca alternative de reactie in situatii care ii provoaca furia
  • Bataia, cearta, critica sunt cele mai ineficiente mijloace de descurajare a comportamentelor indezirabile ale copilului. In schimb, disciplinarea pozitiva, cu tact si rabdare, fara panica si exagerari, observarea cauzelor care determina aceste comportamente si gasirea, impreuna cu copilul, de modalitati alternative de a se comporta si a reactiona in diverse situatii, pot preveni perpetuarea crizelor de furie si transformarea lor in reactii agresive severe la adolescenta.

 

Cum ii protejam pe copii de efectele negative ale limbajului nepotrivit la care sunt expusi in situatii cotidiene (certuri in familie, comportamente violente pe strada, in colectivitate)?

Agresivitatea verbala este forma de agresivitate la care copilul este cel mai frecvent expus, in toate mediile sale de viata. Certurile in familie, cuvintele grele pe care adultii si le adreseaza, il pot invata pe copil ca acesta este unul dintre cele mai la indemana mijloace prin care isi pot exprima sentimentele de furie/frustrare/nemultumire. In acelasi timp, copilul crescut intr-o atmosfera conflictuala ajunge sa simta neputinta, vinovatie, tristete, teama si sa dezvolte, in timp, tulburari emotionale si de comportament care ii vor perturba pe termen lung functionarea familiala, sociala si educationala.

Ii putem proteja pe copii de efectele negative ale acestor forme de agresivitate mentinand un climat familial armonios, lipsit de tensiuni si conflicte, discutand despre felul in care se simt oamenii in diverse situatii si care sunt modalitatile cele mai potrivite de a ne comporta cand experimentam anumite stari emotionale, sprijinindu-i sa-si dezvolte relatii de prietenie cu copii de aceeasi varsta, valorizand comportamentele pro-sociale si limbajul adecvat.

 

Dr Simona Druga
Medic psihiatru copii si adolescenti


actorie.jpg

Prin jocul teatral, cursantii vor invata sa isi poata exprima opiniile in mod liber si fara teama de a fi judecati, in acelasi timp aratand respect pentru individualiatea celorlalti. Vor invata sa se cunoasca mai bine, sa isi puna in valoare calitatile, dar si sa isi valorifice punctele slabe, sa gaseasca masura corecta in fiecare actiune intreprinsa.

Jocurile de teatru si improvizatie ajuta la:

  • reducerea inhibitiilor;
  • consolidarea increderii in sine si dezvoltarea abilitatii de a lucra in echipa;
  • dezvoltarea atentiei si puterii de concentrare;
  • dezvoltarea limbajului verbal si non-verbal;
  • explorarea unor modalitati diferite de exprimare;
  • dezvoltarea memoriei, a creativitatii si a imaginatiei.

DURATĂ

12 ședințe – 3 luni.

FRECVENȚĂ

O dată pe săptămâna cate o ședinta de 90 min

COSTURI

50 RON pentru fiecare sedinta

FACILITATOR

Elena Rusu Penescu – Actrita cu studii finalizate, consolidate prin participarea la numeroase workshop-uri tinute de traineri din tara si din strainatate, cu experienta scenica in teatrul independent si cu experienta in lucrul cu copiii.

Pentru detalii suplimentare ne puteţi contacta la numarul de telefon: 0770 334 261; email: office@mindtherapycenter.ro sau mindtherapycenter30@gmail.com.