Cum putem stabili în mod eficient reguli pentru copiii noștri
Abilitatea de a respecta regulile asociate unui anumit context social este o abilitate importantă pe care copiii dvs. o învaţă la această vârstă şi care-i ajută să se integreze cu succes la grădiniţă şi la şcoală şi să-şi facă prieteni.
Vă vom oferi informaţii cum să formulaţi reguli într-o manieră eficientă şi cum să-i ajutaţi pe copii să dezvolte abilitatea de a le respecta.
Ce este regula şi la ce o folosim?
Regula exprimă setul de comportamente adecvate într-un anumit context social. Menirea lor este de a orienta copiii spre a realiza comportamentele aşteptate de la ei într-o anumită situaţie.
Există anumite situaţii care în mod particular solicită formularea unor reguli pentru copii:
- Siguranţa şi supravegherea (ex. mergi în magazin lângă mine);
- Violenţa îndreptată împotriva celorlalţi (ex. ai grijă ca mâinile şi picioarele tale să nu lovească pe nimeni);
- Igiena şi auto-îngrijirea (ex. te speli pe mâini înainte de masă);
- Abilităţile sociale (ex. foloseşti o voce plăcută, spui mulţumesc).
De ce sunt importante regulile?
Pentru o dezvoltare sănătoasă toţi copiii au nevoie să înveţe să facă faţă frustrării şi să accepte limite.
Comportamentele problematice ale copiilor vă pot pune uneori în dificultate ca părinţi.
Copiii cooperează mai bine şi sunt mult mai dispuşi să facă ceea ce le cerem dacă ştiu dinainte ceea ce se aşteaptă de la ei.
- Regulile pot fi un instrument important pentru a-i ajuta pe copii să dezvolte auto-controlul.
Respectarea unei reguli presupune dezvoltarea la copii a abilităţii de a planifica şi de a inhiba un anumit comportament atunci când li se cere sau se află într-o anumită situaţie.
La vârsta preşcolară, datorită imaturităţii generale a sistemului nervos, copiii dispun de un control redus al inhibiţiei şi implicit asupra propriului comportament. Acest lucru se remarcă în frecvenţa crescută cu care ei manifestă reacţii comportamentale spontane, fără o analiză a consecinţelor.
Prin repetare ei, regula este internalizată de către copii şi devine un instrument intern al copilului, care-l va ajuta să-şi auto-regleze propriul comportament într-o situaţie viitoare.
- Regula este un instrument important pentru dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale
Ghidarea comportamentului copilului prin reguli este un factor important pentru dezvoltarea abilităţilor sociale.
Prin stabilirea şi discutarea cu copiii a regulilor asociate anumitor situaţii sociale, le oferim copiilor alternative competente de acţiona social şi îi sprijinim să se integreze cu succes în diferite contexte de viaţă.
Cum formulăm reguli eficiente?
Nu toate regulile pe care le formulăm sunt suficiente şi necesare pentru copii.
Regula de a dormi după masă sau a mânca tot spanacul din farfurie pot avea mai multă legătură cu nevoile şi îngrijorările părinţilor decât cele ale copiilor.
De asemenea, formularea unui număr prea mare de reguli poate fi de asemenea nefolositor.
Pe de o parte, un număr mare de reguli este dificil de monitorizat de părinte şi de copii, iar pe de altă parte un mediu mult prea strict, face destul de dificilă dezvoltarea autonomiei şi a iniţiativei personale.
Iată câteva aspecte practice legate de formularea regulilor:
- Întrebaţi-vă mai întâi dacă regulile pe care doriţi să le formulaţi sunt necesare.
Formulaţi reguli pornind de la problemele pe care le semnalaţi în relaţie cu copiii. Regula presupune o soluţie la aceste probleme. (ex. Dacă jucăriile rămân pe jos putem să călcăm pe ele şi să le stricăm. Regula este că jucăriile se pun la loc.)
- Stabiliţi un număr redus de reguli. 4-5 reguli sunt suficiente şi pot fi uşor de monitorizat şi de dvs.
- Discutaţi regulile cu copiii dvs.
Stabiliţi o întâlnire în care toţi membrii familiei să fie prezenţi. Găsiţi un moment care să nu se suprapună peste alte activităţi. (ex. în timpul emisiunii preferate a copiilor de la TV). Opriţi televizorul sau orice altă sursă de zgomot şi încercaţi pe cât posibil să nu răspundeţi la telefon sau să amânaţi convorbirea după terminarea discuţiei.
- Exprimaţi pe scurt care este motivul pentru care aţi solicitat întâlnirea.
„Eu şi tatăl vostru vrem să vorbim despre regulile familiei, reguli care ne vor ajuta ca lucrurile să meargă bine la noi în casă. O să dureze 10 minute. Este bine?”
- În cazul în care colaborarea cu copiii vă aşteptaţi să fie minimă şi ei să se opună, sau copiii sunt mult prea mici pentru a participa la formularea regulilor, exprimaţi dvs. care vor fi regulile familiei.
Fiecare regulă este important să fie clară şi să fie menţionată motivaţia pentru formularea ei.
Dacă abordaţi mai degrabă o strategie în care negociaţi regulile în familie, puteţi începe prin a enumera anumite situaţii problematice şi să solicitaţi soluţii pentru rezolvarea lor.
„Toată lumea devine supărată atunci când ţipăm unul la altul. Ce regulă ne-ar ajuta ca toţi să fim mulţumiţi?”
- Lăudaţi-vă copiii pentru participarea activă a copiilor la stabilirea regulilor.
- Este o idee bună ca părinţii să solicite părerea copiilor pentru fiecare regulă. ”Ce crezi despre asta? Îţi sună corect?”.
Dacă copiii au un sentiment puternic de revoltă asociat unei anumite reguli, este bine să discutăm înainte despre asta şi să găsim un compromis.
- Dacă copiii colaborează cu dificultate şi par să vină cu contraargumente mereu legat de reguli, atunci exprimaţi într-o manieră clară care vor fi regulile şi terminaţi discuţia.
Nu are nici un rost să vă implicaţi în discuţii interminabile despre reguli.
- Pentru a vă asigura că din acest moment copiii ştiu ce se aşteaptă de la ei, rugaţi-i la sfârşit să repete care vor fi regulile familiei.
- Aţi putea găsi util să afişaţi regulile într-un spaţiu vizibil al casei astfel încât să vă amintească tuturor care sunt regulile familiei.
- Pentru ca regulile să fie respectate este important ca ele să fie repetate şi întărite cu consecinţe, mai ales atunci când stabilim reguli noi şi le introducem pentru prima dată.
De asemenea, este important să ne lăudăm copiii de fiecare dată când îşi amintesc şi respectă regulile.
- Oferiţi-le timp şi posibilităţi de exersare copiilor pentru a învăţa o nouă regulă.
Atunci când observaţi că fiul/fiica dvs. nu respectă regulile discutaţi despre aceasta. „Cristi, în momentul acesta ţipi. Care este regula noastră legat de vorbitul în casă? Te rog să mai repeţi odată folosind o voce plăcută.”
Conditii pentru formularea regulilor
- Formulaţi regula în termeni pozitivi; spuneţi-le copiilor ce să facă şi ce vă aşteptaţi de la ei şi nu ce este interzis.
Formulare adecvată: La magazin pui în coş doar ce spune mama.
Regulă formulată inadecvat: Nu pune mâna pe nimic în magazin din ce nu avem nevoie. (această regulă nu-i spune copilului ce să facă)
- Folosiţi cuvinte puţine şi propoziţii scurte.
Formulare adecvată: Vorbim pe rând.
Regulă formulată inadecvat: Este foarte urât ce faci. Asta arată lipsă de respect. Trebuie să-i respectăm pe ceilalţi şi să fim atenţi la ceea ce ne spun.
- Stabiliţi consecinţe relevante pentru nerespectarea regulilor
Formulare adecvată: Pentru că nu ai strâns jucăriile, cele care au rămas pe covor le voi pune în cutie şi mâine nu te vei putea juca cu ele. Vom încerca mâine din nou să respecţi regula să strângi jucăriile.
Formularea inadecvată a regulii: Nu ai strâns jucăriile, ţi le iau şi nu le mai vezi. (această formulare prezintă doar sancţionarea comportamentului şi nu-l sprijină sau încurajează pe copil să-şi schimbe comportamentul).
- Scoateţi în evidenţă beneficiile pentru respectarea regulii
Ex. Atunci când respectăm regulile în joc cu toţii ne simţim bine şi ceilalţi vor dori să se mai joace cu noi.
- Lăsaţi copilului posibilitatea de a alege dacă respectă regula, copiii sunt mai dispuşi să colaboreze atunci când simt că control.
Ex. Regula este să punem jucăriile la loc. Tu alegi: ori alegi să le strângi şi asta înseamnă 5 minute îţi alegi un joc pe care-l facem împreună, sau alegi să le strâng eu şi atunci vei pierde 5 minute la TV.”
Bibliografie:
Markie-Dadds, C., Turner K.M.T, Sanders, M.R., (2010) Manualul de grup penrtu părinți Triple P Possitive Parenting, Triple P International Pty Ltd, Australia
Ştefana Kamenov (Dobre)
Psiholog clinician
Psihoterapeut