Va rugam sa asteptati...

De la scutec la olita

November 30, 2017 by Gabriela Craciun0
Kandoo-Potty-Training-Game.jpg

Momentul potrivit in care putem incepe sa introducem olita este acela in care copilul se simte pregatit. Nu exista o varsta ideala la care “trebuie” sa se treaca la olita. Perioada instituirii acestei schimbari are loc intre 1 an si jumatate si 3 ani si jumatate, in functie de dezvoltarea psihomotrica a copilului.

 

Semnele care ne arata ca un copil este pregatit pentru a folosi olita:

  1. Sta curat cel putin 2 ore continuu in timpul zilei si/sau in timpul si/sau dupa somnul de pranz
  2. Simte/constientizeaza atunci cand face in scutec, de exemplu se duce in alta camera, se ascunde sub masa sau dupa un scaun, etc
  3. Are dezvoltate abilitatile de baza: merge singur, isi poate trage pantalonasii/chiloteii in sus si in jos, se poate aseza/ridica pe/de pe olita
  4. Imita comportamentul parintilor la toaleta
  5. Intelege limbajul vorbit si poate urma instructiuni. In cazul acesta: “Aseaza-te/Ridica-te de/pe olita!”, “Adu-mi olita!”, “ Ridica-te!” “Stai jos!” etc.
  6. Cel mai important semn: copilul vrea sa foloseasca olita: o indica cu degetul, o numeste intr-un anumit fel, incepe sa traga de scutec in semn ca ii este disconfortant, arata inspre chilotei sau vrea chiar sa-i imbrace, verbalizeaza direct: “ Vreau chilotei.”; “Vreau la olita/toaleta” “Vreau ca tine.”

Cand sa nu incepem procesul de tranzitie de la scutec la olita:

  1. Schimbarea domiciliului sau redecorarea acestuia
  2. Trecerea de la patutul mic de bebelus la pat de copii
  3. Daca mama a nascut de curand
  4. O afectiune semnificativa de sanatate a copilului sau a unui parinte, deces, divort, plecarea unui parinte, relatie tensionata intre parinti
  5. Intrarea in cresa/gradinita sau in prima luna de la intrare.

 

Inceperea folosirii olitei:

Este de dorit sa considerati acest antrenament ca pe un proces la care participati impreuna cu copilul, fiecare avand  responsabilitatile sale.

 

Responsabilitatea parintelui este de a crea un mediu securizant invatarii acestui lucru:

 

  • Sa recunoasca momentul in care copilul se afla in controlul fata de propriul corp
  • Sa permita copilului sa decida cand este pregatit sa renunte la scutec temporar/permanent pe timpul zilei sau sa mearga la olita
  • Sa-i explice si sa-l invete pe copil care sunt senzatiile si miscarile corpului care apar la urinare/defecare
  • Sa asigure conditiile propice: loc sigur si potrivit pentru aceasta activitate (in baie), olita pe masura copilului, cadru pentru scaunul de toaleta, etc.
  • Sa abordeze cu calm eventualele accidente
  • Sa evite critica atunci cand copilul are accidente si sa ofere laude atunci cand lucrurile decurg cu succes

Responsabilitatile copilului:

  • Sa decida momentul in care renunta la scutec temporar sau permanent si momentul in care este pregatit pentru olita
  • Sa invete semnalele propriului corp legate de eliminare
  • Sa foloseasca olita in ritmul sau propriu

 

Retineti ca orice  proces de invatare are nevoie de timp, rabdare si calm, pe fondul unei relatii securizante si calde cu copilul dumneavoastra. Simtul umorului si creativitatea pot fi ingredientele de succes. Puteti gasi propria metoda prin care sa faceti trecerea de la scutec la olita. Pregatiti-va pentru eventualele accidente si nu uitati ca fiecare copil are ritmul si modul sau de raportare la mediul inconjurator.

 

Gabriela Crăciun

Psiholog Clinician


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Copyright Mindtherapycenter 2021