Va rugam sa asteptati...

Tehnici de adaptare pentru copii

October 20, 2017 by Gabriela Craciun0
tehnici-de-adaptare.jpg

               Tehnici de adaptare pentru copii

 

Comportamentul copilului este modelat prin experiențele pe care le trăiește în contact cu lumea si în special prin interacțiunile cu părinții. De exemplu, copiii care sunt temperamental mai timizi pot deveni mai deschiși și se pot simți mai confortabil în situații noi dacă părinții îi susțin să se adapteze treptat pe parcursul acestor experiențe .

De asemenea, indiferent de constanta răspunsurilor la anumite situații, copiii pot să ne surprindă prin comportamente neașteptate. De exemplu, un copil retras în interacțiunea cu persoanele noi, se va atașa rapid de noua sa învățătoare.

Nu există un temperament bun sau un temperament mai putin bun, fiecare dintre acestea are și aspecte pozitive care pot fi potentate dar și trăsaturi problematice care pot fi diminuate. Mai jos sunt descrise particularități temperamentale care ridică dificultăți în educația copiilor. Pentru acestea sunt prezentate și câteva strategii de parenting care vă pot ajuta să depășiți momentele dificile.

REACTIA FATA DE PERSOANELE/SITUATIILE NOI

Ce și cum puteți îmbunătăți:

Pentru copilul care este mai degrabă ezitant, timid, și care

  • “se pornește greu”, are nevoie de timp și de susținerea parintilor pentru a se “încălzi” înainte de a se simți confortabil in interacțiune
  • preferă să stea mai mult cu dumneavoastră
  • pare să fie foarte fericit jucându-se singur sau doar cu un adult/prieten familiar

Strategii de parenting:

  • Considerați-vă o bază de siguranță pentru copilul dumneavoastră. Prezentati-i copii noi, ținându-l în brațe. Asezați-vă lângă un alt copil și explicati-i cu o voce securizantă ce anume face și spune celălalt copil.
  • Comunicați cu celelalte persoane folosind o paletă bogată de expresii faciale. Copilul dumneavoastră vă va observa și își va însuși aceste abilități sociale prin imitare.
  • Sugerați persoanelor noi să interacționeze gradat cu copilul dumneavoastră. Incurajati-l sa ofere o jucarie și lăsați-l să o folosească ca pe o punte de conectare.
  • Pe cât se poate, pregatiti din timp copilul atunci cand va intalniti cu persoane noi și dați-i timp suficient pentru a se obișnui cu locurile noi (de ex., locurile de joaca pentru copii). Impărtășiți-i ceva din aceea nouă situație sau descrieți persoana pe care o va întâlni, oferind informații care să-i seteze așteptările dar mai ales care să fie de interes: “Vom merge la ziua lui Andrei, acasa la el. Acolo sunt multe jucarii si sunt copii care se distreaza iar un baiat imbracat in urs polar îi ajută să facă tot felul de jocuri haioase.”
  • Cu cât oferiți mai multe informații copilului și creați un tablou viu a ceea ce se va întampla, cu atât copilul va primi cu mai multa usurință noul context și va avea sentimentul de control.
  • Folosiți cărți pentru copii și fotografii pentru a-i crea imaginea noii situații, descrieti locul, persoanele, functia lor și posibilitatile lui de distracție, momentele plăcute (ex: inainte de inceperea gradiniței). Acestea il vor face să se simtă pregatit și familiar cu ele.
  • Evitati sa vă etichetați copilul ca fiind “timid/retras”. Acestea pot fi percepute de către copil în primul rând prin energia cuvântului iar ceilalți copii/adulti își pot forma păreri nepotrivite. Doar explicați atat copilului dumneavoastră cat si persoanelor cu care el interactioneaza că felul lui este de a lua lucrurile mai ușor.

 

REACTIA LA SCHIMBARE

Pentru copiii care sunt mai degrabă inflexibili la schimbări sau chiar dependenți de rutinele lor și care:

  • reacționează chiar și la cea mai mică schimbare – o păturica noua, un biberon nou, un fel nou de mâncare, o farfurie nouă.
  • șe folosesc de vechile rutine pentru a se simți siguri și confortabil.
  • au nevoie de mult timp și suport pentru a se angaja în situații noi, verbalizând constant refuzul de a fi expus la acestea
  • pot experimenta crize de furie/frustrare în cazul unor schimbări minore – în trecerea de la o activitate la alta – de la joc la masa de prânz.

Strategii de parenting:

  • Folositi jucării pe parcursul tranziției. Oferiți educatoarei, de exemplu, una dintre jucariile preferate ale copilului, astfel ca aceasta noua persoană sa nu mai fie perceputa atat de straina.
  • Implicați copilul în procesul de tranziție (pregatiti împreună cu el ghiozdanelul pentru grădiniță).
  • Introduceți treptat noile activități. Planificati sa ajungeti la destinație suficient de devreme, astfel încât copilul să se poată obișnui cu spațiul și povestiți-i cum anume vor decurge lucrurile.
  • Informați copilul când anume se va incheia activitatea: “Ne vom intoarce acasa dupa ce te vei juca cu mingea impreuna cu copiii.”
  • Observați și lăudați copilul atunci când a făcut un pas către schimbare, spre exemplu când mergeți pentru prima dată într-un parc și îl încurajați să se alăture celorlalți copii la joacă: “Ai ales o jucărie foarte frumoasă! Să vedem ce jucării au si ceilalti!”
  • Oferiți copilului dumneavoastră libertatea de a alege si sentimentul de control asupra unei noi activitati – de exemplu în contextul unui curs de înot la care tocmai l-ați înscris: “Vrei să mai intrăm o dată in bazin inainte de a pleca?”

 

Persistență, Rabdare și Frustrare

Pentru copiii care sunt ușor iritabili atunci când întâmpină o dificultate și care:

  • cedează ușor la prima dificultate
  • devin nervoși dacă lucrurile nu merg cum își doresc
  • devin iritați dacă nu primesc mereu atenție sau ajutor

Strategii de parenting:

  • Dacă copilul dumneavoastră trebuie să aștepte (mâncare, atenție) explicați-i cu voce caldă ce anume faceți în acel moment: “Acum îți încalzesc laptele, apoi ți-l voi aduce”.
  • Dacă copilului dumneavoastră nu îi iese ceva anume din prima încercare, exprimați-vă aprecierea efortului și evaluați activitatea ca fiind dificilă : “Este greu să…, dar tu te descurci atât de bine!”
  • Învătați-vă copilul să se linistească singur. Luați pauză de la sarcina dificilă petrecând puțin timp într-o activitate placută pentru el.
  • Fragmentați sarcina în mai multe părți pentru a o face mai ușoară și pentru a-l învăța pe copil să fie organizat atunci când realizează un lucru/ indeplineste o sarcină.
  • Folosiți umorul: de exemplu, copilul va aprecia dacă veți vorbi pe un ton mai ferm cu turnul de cuburi care nu vrea să stea în picioare.
  • Oferiți exemplul personal: atunci când întâmpinați o dificultate, rămâneți calmi și în masura în care se poate, implicati-l și cereți-i ajutorul.
  • Rețineți, deși copilul dvs nu va fi niciodată cea mai rabdatoare și tolerantă persoană la frustrare, il puteți învăța cum să facă față unor astfel de context!

     Caracterul se formează structurându-se din educația și valorile morale care sunt învățate de la părinți. Împreună, temperamentul și caracterul formează personalitatea, care începe să se cristalizeze încapând cu varsta de 3 ani.

În cele din urmă, personalitatea este modelată de modurile specifice în care părinții reacționează la trăsăturile temperamentale pe care le manifestă copilul.

 

 

DOBÂNDIREA AUTOCONTROLULUI

În primii 3 ani de viață, copilul dumneavoastra începe să-și dezvolte autocontrolul- abilitatea de a-și gestiona emoțiile și comportamentele într-un mod acceptabil. De asemenea, învață să aștepte, să împartă și să facă față conflictelor cu ceilalți copii.

Cum îl puteți susține?

  • Folositi cuvinte care să il ajute pe copil să-și înțeleagă emotiile: “Văd că ești supărat pentru că plecăm din parc.”
  • Oferiți posibilitatea de alegere: “Vrei să ne jucam domino înainte sau după ce venim de afară?”
  • Rămâneți calmi când copilul dumneavoastră se simte frustrat: această atitudine îl ajută să se simtă în siguranță și în control. Reacția dumneavoastră in fata unui comportament sau context la care este expus reprezintă filtrul de evaluare al copilului asupra situației respective.
  • Ex: Dacă sunteți speriat atunci cand copilul intra în apă, mimica și starea emotioanală pe care copilul o va vedea/simți la dumneavoastră, îi va da de înțeles că este periculos ceea ce urmeaza să facă.

*Copilul dumneavoastră funcționează multă vreme ca un burete care absoarbe numeroase emoții, în special pe ale dumneavoastră pentru ca sunteti persoana cu care are cel mai puternic contact afectiv.

ÎNCREDEREA ÎN SINE

Copilul învață prin intermediul părintelui că este o persoană specială; că este iubit, inteligent, amuzant și capabil. Când copiii se simt bine cu ei însiși, sunt mult mai încrezatori si dispusi să abordeze noi provocări.

Cum il puteți stimula?

  • Observați și lăudați reușitele copilului dumneavoastră: “Ai reusit să gasești butonul de pornire. Bravo!”
  • Ajutați-vă copilul să găsească soluții: oferiți-i ajutorul într-un joc sau activitate pentru a reusi și a căpăta încredere în propriile puteri.
  • Oferiți copilului șansa de a realiza ceva pentru propria persoană, cum ar fi să amestece în cana cu lapte sau să îl toarne în alt recipient.
  • Încurajați-vă copilul să continue să încerce: “Te străduiești atât de tare să faci turnul din cuburi, bravo! Așa este câteodată, trebuie să încerci de mai multe ori.”

 

Rețineți!

Acestea reprezintă doua dintre cele 4 abilități de baza pe care copilul trebuie să si le însusească pentru a face față situatiilor cu care se va confrunta în colectivitate. Alături de abilitățile verbale și cognitive, autocontrolul și încrederea în sine clădesc pașii de succes pentru o integrare armonioasă la gradiniță și la scoală.

Gabriela Craciun

Psiholog clinician

sursă From Zero To Three


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Copyright Mindtherapycenter 2021