Va rugam sa asteptati...

Dislexia- Ce este?

July 5, 2017 by Paula Grigoroiu
salud-dudas-dislexia-XxXx80-1200x675.jpg

Dislexia este o tulburare de învăţare care are la bază o disfuncţie neurologică ce împiedică dezvoltarea capacităţii de a citi , manifestata prin tulburari la nivelul perceptiei auditive, optice si a celei kinstezice, ca semne revelatoare.

Aceasta dificultate nu e datorata unei inteligente scazute, unui deficit de vedere sau de auz sau altor conditii fizice; dificultatile in deprinderea citirii se refera atat la corectitudine, cat si la modul constient, curent si expresiv, pe care trebuie sa il realizeze cititul.

Cum ne dam seama ca avem un copil cu aceasta afectiune?

Daca vorbim despre  un copil aflat in primii ani de scoala, dislexia se poate manifesta astfel:

 

  • oboseşte foarte tare în timpul cititului, deseori refuză să citească sau recurge la plâns;
  • dificultati in urmarirea randului de la stanga spre dreapta;
  • face multe greşeli în citirea cuvintelor, textelor (apar omisiuni, adaugiri, inversiuni de litere, silabe, cuvinte)
  • copilul citeste deseori cu voce tare, literalizat, face cu greu sinteza sunetelor in silabe si a silabelor in cuvinte;
  • apar confuzii intre  literele asemanatoare  din punct de vedere grafic (exemplu: u-n,p- b-d, a-e ) sau pe cele asemănătoare din punct de vedere fonetic (exemplu: t/d, c/g, f/v, s/z );
  • dificultati in intelegerea textului citit, in extragerea esentialului din text.

 

Care sunt semnele prevestitoare?

Simptomele predispoziţiei spre dislexie pot fi observate încă din perioada preşcolară, la vârsta de 4-6 ani, în vorbire, mişcare, orientare în spaţiu, atenţie, percepţie sau memorie. În cazul în care parintii sau educatoarea observă prezenţa simultană a mai multor simptome ale predispoziţiei spre dislexie este importantă orientarea copilului spre logoped, psiholog, psihiatru,  pentru a stabili diagnosticul şi planul educational individualizat.

Semnele predispozitiei spre dislexie pe care parintii, educatoarele le pot observa in dezvoltarea copilului prescolar:

  • intarziere in dezvoltarea limbajului (copilul a inceput sa vorbeasca mai greu fata de copiii de aceeasi varsta cronologica, dislalii polimorfe – afectarea pronuntiei pe mai multe sunete);
  • dificultati in denumirea unor obiecte uzuale , a culorilor, a notiunilor de detaliu ale schemei corporale (uneori pare sa nu-si gaseasca cuvintele);
  • dificultati in procesarea mesajului verbal (pare sa nu auda, sa nu inteleaga ceea ce-i spunem, are nevoie de repetitii, de exemplificari);
  • dificultati in redarea unor intamplari, povesti cunoscute, in ordinea cronologica (schimba ordinea intamplarilor)
  • dificultati de procesare, discriminare fonologica (dificultati in diferentierea sunetelor in cuvintele date, copilul nu poate identifica sunetul initial, median, final intr-un cuvant dat) dificultati in stabilirea rimelor, in despartirea in silabe;
  • dificultati in a reda/ memora serii de numere, cuvinte in ordinea data; dificultati in redarea sirului numeric 1-10;  a zilelor saptamanii;  lunilor anului;
  • dificultati in planificarea activitatii, in urmarirea unor  instructiuni formate din mai multi pasi;
  • dificultati de orientare spatio-temporala; lateralitate nedezvoltata;
  • copilul este nesigur in miscari, motricitate fina slab dezvoltata (dificultati in a decupa cu foarfeca dupa contur, in unirea punctelor, in insirarea margelelor pe siret) prinderea incorecta a creionului;
  • dificultati in a copia forme simple date, in a construi dupa model;
  • dificultati in memorarea simbolurilor (isi poate scrie numele, dar nu poate denumi literele pe care le-a scris, poate scrie cifre, dar nu stie ce anume a scris)
  • dificultati in continuarea sirurilor logice, privind alternarea culorilor, formelor, respectand modelul dat;
  • copilul este usor distractibil, se plictiseste repede, vrea sa treaca la alta activitate, este intr-o continua miscare, dificultati in mentinerea in sarcina de lucru;

 Cum poate fi combatuta?

Copiii de 4-6 ani manifesta  unele simptome semnalate mai sus, este varsta la care copilul asimileaza prin  expunerea  la contexte diferite de invatare:  acasa, la gradinita/ scoala, in parc, etc, insa daca aceste dificultati persista este indicat sa consultati un specialist in vedea unei evaluari complexe privind stabilirea diagnosticului si a planului educational personalizat.

Dislexia este o tulburare de prelucrare a informaţiilor care nu se rezolvă odată cu varsta,  diagnosticarea si interventia  precoce ajuta la imbunatatirea abilitatilor  copilului si pot preveni tulburarile de personalitate,  insa  unele caracteristici răman  prezente pe parcursul întregii vieţi.

In cadrul terapiei logopedice, in cazul diagnosticari precoce a copiilor prescolari, putem interveni cu rezultate foarte bune pentru dezvoltarea  abilitatilor deficitare, enumerate mai sus. In aceasta terapie este indicat ca  părintii  sa  devina  parteneri  activi  in recuperarea copilului, continuând munca terapeutului acasă.   In cazul copiilor scolari, terapia  constă în intervenţii care uşurează însuşirea scrisului, cititului sau a operaţiunilor matematice. Terapia în general este de lungă durată, copilul dislexic necesitând terapie logopedică ani de zile.

Este recomandat ca, copilul cu predispozitii sau diagnostic de dislexie sa beneficieze de serviciile de recuperare ale unei intregi echipe terapeutice: neuro-psihiatu, psihoterapeut, logoped.

Cu pasi mici si in Romania se incearca abordarea adecvata a copiilor cu tulburari de invatare, prima reusita este  adoptarea  legii cu privire la învăţământul persoanelor cu tulburări de învăţare (Legea 6/2016), precum si infiintarea la nivelul  Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala  (www.CMBRAE.ro) a Serviciul de evaluare și orientare școlara și profesională, prin intermediul caruia copiii diagnosticati cu tulburari de invatare  pot obtine un certificat  de orientare scolara, in urma caruia copilul poate beneficia de profesor de sprijin pe perioada scolaritatii si de conditii speciale  de examinare.

 

Paula Grigoroiu – logoped

 

Copyright Mindtherapycenter 2021